Az indoklás szerint annak érdekében tennék kötelezővé a ma már széles körben elérhető biztonsági berendezéseket az újonnan eladott személyautókban az Európai Unió területén, hogy ezzel is jelentősen csökkentsék a halálos, vagy súlyos sérüléssel járó balesetek számát. Jelenleg évi 26 ezer ilyen eset fordul elő, ezt csökkentenék 2030-ra a felére - írta a Totalcar.
Ha a javaslatot a tagállamok is jóváhagyják, és az Európai Parlament is megszavazza, akkor a következő eszközök beépítése válik kötelezővé:
- Automata vészfék
- Alkohol-zár előkészítés
- Fáradtság-érzékelés
- Figyelemzavar-érzékelés
- Baleseti adatrögzítő (fekete doboz)
- Vészfékezés-jelző
- Teljes frontális törésteszt elvégzése, továbbfejlesztett biztonsági övek
- Megnövelt méretű becsapódási zóna elgázolt gyalogosoknak és kerékpárosoknak, biztonsági üvegezés
- Intelligens sebességtartó asszisztens
- Sávtartó asszisztens
- Oldalütközés-védelem
- Tolatókamera vagy más tolatássegítő érzékelő
Bár a legtöbb, a javaslatban szereplő rendszer egy ideje már elérhető, néhány akad közöttük, amelynek a kötelezővé tételéről biztosan kialakulnak viták. Ilyen lehet például a sebességtartó asszisztens vagy az alkohol-zár (egy alkoholszonda kötelező megfújása indítás előtt).
A javaslat egyébként abból a megfigyelésből indul ki, hogy az autóvásárlók biztonsági extrákra a gyakorlatban alig költenek, így ezek hiába érhetők el, a hatásuk a balesetek számára nézve alig érzékelhető.