Nyitókép: Nyikos Péter

Elakadt az érme a nagy italautomata-projektben

Infostart / InfoRádió - Czwick Dávid
2018. március 22. 09:50
Július elsejétől már csak felügyeleti egységgel ellátott áruautomaták üzemelhetnek, amelyek forgalma online is követhetővé válik - derül ki a nemzetgazdasági tárca közléséből. A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség elnöke szerint a határidő aligha tartható, mivel a beszerelését végző Magyar Postának meggyűlik a baja a berendezésekkel.

Továbbra sincs bekötve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendszerébe az étel- és italautomaták többsége, eddig az automaták alig tizedét szerelték fel. Pedig júliustól csak a felügyeleti egységgel ellátott automaták üzemelhetnek csak.

"Elképzelhető, de csak nehezen, hogy a július 1-jei határidő tartható legyen"

- mondta Szöllősi Balázs, a Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség elnöke annak ellenére, hogy ő és a szövetség kérte ezt az időpontot.

Szöllősi Balázs szerint, amikor az időpontot kérték, még nem voltak tisztában azzal, hogy a Magyar Posta milyen kapacitással és milyen szakértelemmel rendelkezik.

"A Magyar Postának nincs megfelelő számú szerviztechnikusa, sem alvállalkozója, aki be tudná kötni a berendezéseket, és elég eszköz sincs.

Mint azóta kiderült, a posta kapacitása véges, és nem véletlenül törekszik arra, hogy az italautomatát üzemeltető cégek vállalják fel ezt a munkát és szereljék be ezeket az egységeket a saját automatáikba" - tette hozzá a szövetség elnöke.

Néhány ezer bekötés

A Magyar Posta mintegy 28 ezer szerződést kötött étel- és italautomata-üzemeltetőkkel, a legfrissebb adatok szerint a posta szakemberei eddig 4500 automatát szereltek fel felügyeleti egységgel – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a társaság kommunikációs osztálya. Az automaták szerelése folyamatos, ezért ez a szám napról napra változik.

A Nemzetgazdasági Minisztérium napokban megjelent rendelete szerint az automatákat üzemeltető vállalkozások kötelesek a felügyeleti szolgáltatóval együttműködni a felügyeleti egységek folyamatos, arányos és ütemezett beszerelése érdekében. A postánál arra számítanak, hogy a minisztériumi rendelet felgyorsíthatja a beszereléseket. A bevezetett időpontfoglaló rendszerrel egyszerűsödik az egyeztetés, és a beszerelés ütemezése is folyamatos lehet - közölte a cég.

Már fizetni kell

Úgy tűnik, hogy azokban az automatákban működik a legmegbízhatóbban ez a felügyeleti egység, amelyek csak érmét fogadnak el. Meggyűlik viszont a bajuk a beszerelésnél a posta szakembereinek azokkal az automatákkal, amelyek bankjegyet, bankkártyát vagy csipkártyát is elfogadnak. Így épp azok az automaták kerülnek veszélybe, amelyek a legmodernebbek a piacon.

Amelyik automatában már van ilyen egység, elméletileg ketyeg egy havi ötezer forintos kötelezettségvállalás, mivel a törvény havi díjat is előír, amelyet gépenként kell fizetni.

„Amikor egy cipőbolt, egy pékség a pénztárgépéből kimenő adatainak továbbításáért 1500 forintot fizet, akkor egy automata – amelynek a forgalma jó, ha egy átlagos kiskereskedelmi egységének az egy százalékát eléri havonta – fizessen ötezer forintot, egy életképtelen gondolat” - fogalmazott a Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség elnöke.

"Nagyon várom a Magyar Posta jövő heti fórumát, amelyen tájékoztatást ígértek az italautomatás szektornak, és szeretnék felvázolni, hogyan lehet ezt a projektet megvalósítani"

- mondta Szöllősi Balázs.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Automaták felügyelete - nem megy a Postának
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást