A GVH a 2010-2015-ös időszakra kiterjedő elemzésben a magyarországi új személy- és kishaszongépjármű-forgalmazás és -javítás piacait, valamint a hozzá kapcsolódó biztosítási piac működését vizsgálta, és nem tárt fel olyan piaci zavart, amely versenyfelügyeleti eljárást igényelne, de különböző a versenyviszonyokat érintő piaci problémákat azonosított. - mondta el az InfoRádiónak Basa Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője.
A gépjárműpark elöregedő tendenciát mutat, az autók átlagos életkora 13 év felett van, és folyamatosan emelkedik. A külföldről használtan behozott gépjárművek átlagéletkora is jóval tíz év felett van, és a használt autók aránya is folyamatosan növekszik.
"A GVH álláspontja szerint ennek az lehet az oka, hogy az új autók forgalomba helyezésének költségei igen magasak, emiatt öregszik el az autópark Magyarországon, ezért azt javasolta, hogy
az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával kapcsolatos egyes költségeket csökkenteni kellene"
- mondta a szóvivő.
A fiatalabb használt autók behozatala is segítené a környezetvédelmi szempontból is aggályos elöregedés megállítását, de ehhez a fiatalabb autók behozatalát terhelő többletköltségek újragondolását, differenciálását javasolja a hivatal.
A szóvivő hozzátette, jelentős növekedés indult meg 2008 és 2014 között a szervizek árbevételében, részben az öregedő autópark miatt, még akkor is, ha a fogyasztók árérzékenysége miatt a javítások és az alkatrészek forgalmának egy része a jogszabályok megkerülésével működő szereplőnél történik, viszont hozzájárul a piac kifehéredéséhez, hogy január elsejétől online pénztárgép használatára kötelezettek a szervizek és az alkatrész-kereskedők.
2014 óta a kötelező biztosítások díjai is növekedtek, ezért a GVH tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy
a kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot teremtene,
illetve a fogyasztól éberségét is elősegítené, hiszen a koncentrált váltási időszak hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez is.