Hubai Imre szerint a magyar termelők versenyképességét és megújulási képességét hirdeti az a majdnem 2700 palack bor, amelyet a megmérettetésre neveztek. Sikerükhöz hozzájárult a verseny szervezője, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) is, hiszen a velük kialakított együttműködés eredményei többek között a szüreti ellenőrzések, amelyek visszaszorították a felvásárlói visszaéléseket, valamint a támogatások hatékony felhasználása, a szabályozási kérdések rendezése, vagy a borászok adminisztrációs terheit csökkentő egyablakos ügyintézés. Megemlítette, hogy a kormány ezért hosszú távra szólóan, a változó körülményekhez alkalmazkodva biztosít támogatásokat többek között a szőlőültetvények korszerűsítéséhez és más beruházásokhoz, innovációhoz és marketinghez. 2024-től 2027-ig ilyen célokra majdnem 112 millió euró a keret, amire azért is szükség van, mert a korszerű technológia ma sokkal fontosabb, mint eddig bármikor.
A nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a nyitottság jelentőségét emelte ki. Rókusfalvy Pál szerint a termelőknek nemcsak a fogyasztókat, de egymást is érteniük kell, mert együttműködve sokkal hatékonyabbak lehetnek. A minőségi szempontokat semmilyen körülmények között nem adhatják föl, tehát nem rosszabbat, hanem mást kell kínálni, ha a piaci igények változnak.
A szervezők képviseletében a HNT elnöke közölte, hogy a megmérettetésen majdnem 900 minta versenyez az ország minden borvidékéről, az igazi ítéletet azonban - tette hozzá - a fogyasztók mondják majd ki. Frittman János szerint csak az lehet "nagy bor", amit az emberek szívesen fogyasztanak, a borászok pedig akkor lehetnek sikeresek, ha utánzás helyett saját arculatot építenek. A borrégiók szintén akkor járnak jól, ha önálló brendeket alkotnak, mert így a külföldi piacokra is könnyebben tudnának betörni.
A borászok dolgát az éghajlati változások sem könnyítik meg, a működési hatékonyság javítása ezért ma már a túlélés biztosítéka
- mondta a versenyt támogató MBH Bank egyedi kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese. Szabó Levente üdvözölte, hogy az eddigi adatok alapján a borászatok beruházási volumene idén és jövőre is emelkedhet, vagyis a termőterület zsugorodása nem jár a korszerűsítésekre fordított összegek csökkenésével. Az ágazatnak lesz jövője Magyarországon, ha a termelők felismerik, hogy a bort nem egyszerű termékként, hanem élményként kell értékesíteniük - fogalmazott.
A megmérettetés díjazottjainak, érmeseinek teljes listáját idén is az orszagosborverseny.hu oldalon tették közzé.
A nyitóképen: Bock Valér, a Bock Borászat Kft. cégvezető tulajdonosa (b2), miután átvette a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának Szőlészeti és Borászati Szakbizottságának vándordíját, valamint Bock József borász, a Bock Pince Kft. ügyvezetője (j2), miután átvette a legeredményesebb borászatnak járó különdíjat a 44. Országos Borverseny budapesti díjkiosztóján 2025. június 26-án. Mellettük Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára (b), és Frittmann János, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke (j).