Nyitókép: MTI/EPA/Srdjan Suki

Szakértő: nem olyan gyakoriak az egyedi órák, mint gondolnánk

Infostart / InfoRádió - Domanits András
2024. május 18. 18:44
A hétszeres Forma–1-es világbajnok Michael Schumacher nyolc értékes, több esetben egyedi svájci órája került árverésre, összesen körülbelül 1,7 milliárd forintnak megfelelő összegért találtak új gazdára. Ennek kapcsán kérdeztünk egy óraszakértőt.

"Ezek nagyrészt olyan órák voltak, amelyek konkrétan neki készültek, vagyis közülük sok tartalmazott személyes motívumokat vagy akár üzeneteket" - mondta az InfoRádióban Lakatos Zsolt óraszakértő. Azt is elárulta, hogy az aukción elkelt egyik legértékesebb darab egy F.P.Journe volt, de gazdára talált még több Rolex is, voltak Audemars Piguet-ek, azaz kifejezetten svájci luxusmárkákról volt szó.

A szakértő elmondta,

egyáltalán nem olyan gyakori, hogy egy-egy gyártó egyedi órát készít valakinek, mint azt sokan gondolják.

"Úgy is mondhatnánk, hogy egyfajta kegy, ha valaki számára személyre szabott igények szerint készül el egy óra" – fogalmazott. Legutóbb például Tom Brady számára készített egy karórát az Audemars Piguet.

A szakértő úgy véli, Michael Schumacher esetében sokat dobott a karórák árán a tulajdonos személye, és különösen a szerencsétlen helyzete. Példaként egy néhány hónappal ezelőtti, Elton John számára szervezett óraárverést említett, ahol a piaci értékükhöz képest két-háromszoros áron keltek el a kiegészítők. Ám a mostani, Michael Schumacherhez köthető árverésen még nagyobb volt a szorzó, voltak olyan darabok, amelyek öt-, vagy akár tízszeres áron találtak gazdára ahhoz képest, amekkora a reális kereskedelmi áruk lett volna.

Arra a kérdésre, hogy hogyan lehet bizonyítani, hogy egy adott karóra egy hírességé volt, Lakatos Zsolt elmondta: az ő esetükben egyszerű, hiszen amikor ilyesmit vásárolnak, az jól van dokumentálva. A gyártótól is ki lehet kérni a dokumentációt, és a különböző híresség-órákkal kapcsolatban szoktak is reagálni.

Mint mondta, a legtöbb esetben – így emlékei szerint a Schumacher-óráknál is – volt valamilyen személyes üzenet a hátoldalukon. De voltak ennél sokkal híresebb karórák is, például a Paul Newman tulajdonában lévő Rolex Daytona, melyben szintén személyes üzenet állt, ahogy a Marilyn Monroe által John Fitzgerlad Kennedy elnöknek adottban is. Azaz általában ezek az ismertetőjegyek tesznek hitelessé egy-egy órát.

Az aukcióknál viszont az, hogy a vásárló valóban azt az órát vásárolja-e meg és tényleg azzal a sztorival, amit remél, az valóban jogos kérdés, és ez sokszor okoz is problémát

- tette hozzá az óraszakértő.

Lakatos Zsolt arról is beszélt, hogy ezek a különleges órák általában személyes gyűjteményekbe kerülnek, de olyan is előfordul, hogy egy-egy ritka, elfeledett, 40-50 év után előkerülő példányt maga a gyártó vesz meg saját múzeuma számára.

Az elárverezett értékes órák értékállóságával kapcsolatban elhangzott: a nagyon ritka, illetve prominens személyekhez köthető darabok abszolút megtartják az értéküket, a kereskedelmi forgalomban kaphatók viszont már kevésbé. Azaz attól, hogy egy tárgy aukcióra kerül, egyáltalán nem biztos, hogy az hosszú távon értékálló lesz, vagy hogy ér annyit, mint a kikiáltási ára. Ám a hírességekhez kötődő darabok már csak a történetük miatt is értéktartók.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Michael Schumacher óráinak elárverezése - Lakatos Zsolt óraszakértő
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást