Kétféle vasútfejlesztést tervez a kormány, amit részben hitelből fedezhet a magyar állam – hangsúlyozta az építési és közlekedési miniszter a Lázárinfó Extrában. Lázár János ugyanis pénteken kivételesen élőben válaszolt a Facebookon a követőket, érdeklődőket leginkább foglalkoztató kérdésekre.
Az említett forrást pályakorszerűsítésre és járművásárlásra használnák fel. Lázár János az Európai Beruházási Bankhoz fordult egymilliárdos hitelért, amit további egymilliárd euróval egészítene ki a kormány. Összesen ezermilliárd forint jut majd a vasúti fejlesztésekre. Ez az összeg más útvonalak mellett Füzesabony–Hatvan, illetve Füzesabony–Eger felé is lehetővé tenné a legfontosabb felújításokat.
Ha minden a tervek szerint valósul meg, akkor húsz perccel csökkenhet a menetidő az említett vonalakon. Lázár János videójában úgy fogalmazott, „sajnos a Tisza Párt politikusai azért lobbiznak az Európai Néppártnál, hogy ne kapjuk meg a forrásokat az Európai Beruházási Banktól”. Ezzel együtt azt mondta, ha meglesz a szükséges pénz, akkor elindulhatnak a fejlesztések többek közt Hatvan és Füzesabony, Kiskunfélegyháza és Szeged felé, mint ahogy a szolnoki pályaudvaron is.
A miniszter beszélt a járműbeszerzés fontosságáról és a pályaudvarok, állomások felújításáról is. A GYSEV a győri, soproni vonal vonatkozásában 11 új motorvonatot vásárol, a MÁV pedig bérelt 60 új mozdonyt, amelyek forgalomba állításával lerövidül a menetidő Miskolc és Budapest között. Lázár János hozzátette: további motorvonatok vásárlását is tervezik, kínai és svájci vállalatokkal tárgyalnak. Kiemelte:
a következő napokban „nagy döntések fognak születni” ebben a kérdésben.
Arról is beszélt, hogy a kapacitások bővítése érdekében 285 új InterCity kocsi beszerzése is a tervek között szerepel, ami remélhetőleg magyar gyártásban valósul majd meg. 1167 autóbuszt is vesznek, amiből 131 autóbusz már július 31-től használható lesz a Balaton környékén.
A tárcavezető azt mondta, a magyar államnak nincs több ezer milliárd forintja a pályaudvarok felújítására, így az a kérdés, hogy a pályaudvarokból lehet-e áruházakat, bevásárlóközpontokat létrehozni. Úgy véli, ennek nagy előnye lenne, hogy az adott helyen egyebek mellett patika, drogéria, élelmiszerüzlet is lenne. A felmérések után kiderült, hogy hét olyan lokáció van, ahol ezt meg lehetne valósítani. Az egyik Debrecen. Utóbbi városban vannak olyan magánvállalkozók, akik átvennék a fejlesztését a debreceni vasúti pályaudvarnak.
Mivel Debrecen lakossága a várakozások szerint a jövőben akár 20-30 ezer fővel is nőhet, Lázár János szerint kulcskérdés lesz, hogyan lehet eljutni oda az ország különböző pontjairól.
Hozzátette, még idén döntés születhet arról, hogy az állam és a magánszektor közösen melyik beruházót, céget bízza meg a debreceni pályaudvar átalakításával.
Lázár János arra is kitért, hogy milyen terveik vannak a HÉV-vonalak fejlesztésével. Jelenleg száz HÉV-szerelvény működik Magyarországon, és az összes elérte a hatvanadik évét. Az építési és közlekedési miniszter ígéretet tett valamennyi HÉV-vonal felújítására, első körben a szentendrei HÉV rekonstrukciója kezdődik meg. Ezen a vonalon felújítják a teljes pályát, a pálya melletti vasútállomásokat és az összes szerelvényt. Még idén 54 új HÉV-szerelvény beszerzése valósul meg.
A tárcavezető hangsúlyozta: sorra fog kerülni a többi HÉV-vonal is, csak idő kérdése, mikor indulhatnak el a munkálatok a csepeli vagy a gödöllői vonalon. „Az összes tervezési megbízást kiadtam, és ha együtt tudunk működni Budapesttel, és tudunk rá finanszírozást szerezni, amire jó esély van, akkor az a kormány ígérete, hogy a következő években az összes HÉV-vonal felújításra kerül” – tette hozzá Lázár János, aki azt is közölte, hogy megpróbálják felgyorsítani a járműcseréket.
Hamarosan megkezdődik az ország legnagyobb autópálya-építése
A kormánypárti politikus az élő adásban arról is beszélt, hogy Magyarország legnagyobb autópálya-építése indulhat el a közeljövőben, ugyanis szeptemberben megkezdődik az M1-es autópálya nyolcsávosra bővítése, ami érinteni fogja az egész Dunántúl közlekedését.
„Az M1-est 60 kilométer hosszan Budapesttől egészen Bábolnáig nyolcsávosítani fogjuk, ez 880 milliárd forintba fog kerülni. A munka szeptember 15-én kezdődik, és három év alatt kell a kivitelezőknek megvalósítaniuk a beruházást.
Ez lesz Magyarország legnagyobb autópálya-építése,
ami a legtöbb gondot fogja majd okozni az egész dunántúli közlekedésben, hiszen az 1-esre, a 8-asra, a kettő közötti utakra, Veszprém, Komárom-Esztergom, Fejér, valamint Győr vármegyére is nagy hatással lesz” – jelentette ki.
Megfogalmazása szerint úgy kell elképzelni az autópálya lezárását, hogy először Budapestről Győr irányába egy sáv marad meg és a másik oldalon lesz három sáv, mert a kétszer két sávot folyamatosan garantálni kell, de ezek szűkített sávok lesznek 60-80 kilométeres sebességkorlátozással. Célként nevezte meg, hogy az autópályára kényszerítsék a kamionokat és csak a személyforgalom jöjjön le a részben lezárt autópályákról. „Arra szeretnénk lehetőséget nyitni, hogy a személyautók az autópálya-hálózat mellett is tudjanak folyamatosan haladni, és ha kell, akkor alapvetően a kamionok várakozzanak” – egyértelműsítette.
MNB-botrány: derüljön ki minél hamarabb az igazság!
A tárcavezető az első Lázár Live adásában elmondta a véleményét a Matolcsy György korábbi jegybankelnök körül kialakult botrányról is.
„A kérdés az, hogy a Matolcsy-klán mikor vonul börtönbe. Matolcsy György szerintem a XX. század egyik legkiemelkedőbb gazdasági szaktekintélye, kiváló jegybankelnök volt, de egyáltalán nem biztos, hogy jó kezekre bízta a jegybank vagyonát, amiért neki akár személyes felelősséget is kell vállalnia. Ha a jegybanknál, a jegybank alapítványainál, az alapítványok által megbízott vagyonkezelőknél a pénzt ellopták, akkor mindenkinek, aki ebben érintett, minél hamarabb börtönbe kell vonulni. Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy az igazság minél hamarabb kiderüljön. Kiderüljön az is, hogy ha a pénz egésze vagy egy része megvan, és kiderüljön az is, hogy ha bűncselekményeket követtek el. Én annak vagyok a híve, hogy minél hamarabb a börtönbe vonuljon a Matolcsy-klán azon tagja, aki lopott” – mondta.
Lázár János a közösségi oldalán közvetített tájékoztatón azt a nézetét is kifejtette, hogy szerinte Budapesten gyalogos-kerékpáros hídra és még egy újabb hídra van szükség, valamint az összes létező híd teljes felújítására, beleértve a dél-pesti, illetve Csepelt érintő hídstruktúrát is.
A kormánypárti politikus jelezte azt is, hogy szeptember 20-án újraindulnak az utcai fórumok, de addig is további Facebook-live adásokkal jelentkezik.