Nyitókép: Cavan Images/Getty Images

Autópiaci szakértő: ha lesz elég töltőállomás, az e-autóvásárlók is bátrabbak lesznek

Infostart / InfoRádió - Kalapos Mihály
2025. július 13. 18:00
Várkonyi Gábor szerint egy amolyan „tyúk vagy tojás” helyzet a jelenlegi, hiszen a kevés töltőállomás elriaszthatja az elektromos autóban gondolkodókat, viszont kevés e-autó mellé nem éri meg ilyeneket építeni. Most állami pályázat keretében építhet öt vállalkozás több mint száz töltőállomást országszerte, így talán a vásárlói kedv is többfelé felélénkül.

Öt vállalkozás pályázott több tucat elektromos töltőállomás telepítésére 103 helyszínen a kormány által meghirdetett támogatási programban – közölte az Energiaügyi Minisztérium. Az InfoRádiónak nyilatkozó autópiaci szakértő szerint uniós szinten északon és nyugaton már jónak mondható az elektromos töltőállomások lefedettsége, míg délen és keleten kevésbé. Magyarországon is hasonló a helyzet.

„Magyarországon is megfigyelhető az, ami egyébként egész Európában: minél nyugatabbra megyünk, annál jobb a töltőellátottság” – mondta az InfoRádióban Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő hozzátette, az Európai Unióban Németország és Hollandia együttesen a teljes töltőhálózat körülbelül felét lefedi.

A szakértő emlékeztetett, egy EU-s előírás értelmében el kell érni a töltőhálózattal egy bizonyos szintet – főként a gyorsforgalmi utak mentén – annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az ellátottság. „Hazánkban is azt lehet látni, hogy főleg a keleti országrész hiányos, de egyre jobban épül az elektromobilitáshoz feltétlenül szükséges hálózat” – jegyezte meg.

Ugyanakkor egész Európában látható, hogy pusztán üzleti alapon a töltőhálózat kiépítése nem kifizetődő. A villámtöltők, illetve ultragyors töltők jelentős beruházásigénnyel rendelkeznek, és minél gyorsabbak, minél nagyobb teljesítményűek, annál többe kerül a létrehozásuk és annál inkább figyelembe kell venni hozzájuk a helyi elektromos hálózat sajátosságait is – jelentette ki Várkonyi Gábor.

A szakértő szerint azoknak, akik életmódként fogják fel az elektromos autózást, már ma is megoldhatók az elektromobilitás ilyen jellegű kihívásai.

Aki viszont ugyanazt várja az e-autóktól, mint amit a belső égésű motorral működőknél tapasztalt, annak nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában kihívást jelent a közlekedés.

Mivel az Európai Unió a jelenlegi célkitűzése alapján 2035-re egyértelműen a kizárólagosan elektromobilitással kapcsolatos autózást tekinti környezetvédelmi szempontból relevánsnak, azért az EU-ban hatalmas feladatok várnak még megoldásra annak érdekében, hogy egy szűk évtized alatt biztosíthatók legyenek ennek az infrastrukturális feltételei – hangsúlyozta az autópiaci szakértő.

Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy lesz-e akkora a hazai elektromosautó-állomány, hogy érdemes legyen a töltőállomás-lefedettséget növelni, Várkonyi Gábor azt mondta,

ez „tyúk vagy tojás” kérdés, hiszen ha nincs megfelelő töltőhálózat, az elriasztja az elektromobilitással ismerkedő vásárlókat, ha viszont nincs elég elektromos autó, akkor nem éri meg a töltőállomásokat üzemeltetni.

„Jelenleg az a helyzet, hogy aki az elérhető, kereskedelmi alapon működő töltőpontokon szeretné tölteni a járművét, például egy hosszú utazás során, azt fogja tapasztalni, hogy ez drága mulatság, így az elektromos autósok többsége inkább otthon szeret tölteni, a töltőhálózatra csak vészmegoldásként fog gondolni” – mondta a szakértő.

Megjegyezte, a legtöbb ember a költségek miatt igyekszik nem a kiépített töltőhálózaton tölteni az autóját. Ha ez változik, azaz ha az árak lejjebb mennek és a kilométerköltségek ezáltal barátságosabbá válnak azoknak, akik csak így tudják a töltést megoldani, akkor valószínűleg a kihasználtság is növekedni fog.

KAPCSOLÓDÓ HANG:
Elektromos autótöltők - Várkonyi Gábor autópiaci szakértő
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást