Tavaly nyáron kaotikus jelenetek alakultak ki a ferihegyi repülőtéren a légi járatok késése vagy törlése miatt. Az ősszel újabb, rendkívüli fogyasztóvédelmi hatósági vizsgálat indult, amely már kedvezőbb eredményeket hozott, majd pedig tavasszal is azt tapasztalták az ellenőrzéskor, hogy jelentős mértékben csökkentek a késések, a járattörlések, illetőleg az azzal kapcsolatos fogyasztói problémák és visszajelzések – mondta az InfoRádióban Eitmann Norbert.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) sajtófőnöke a nyári szezonra is előre tekintve felidézte: egy európai uniós rendelet részletesen szabályozza, hogy mit kell tennie egy légitársaságnak akkor, ha a járata késik vagy el sem indul. Az előírások vonatkoznak a tájékoztatásra, a segítségnyújtásra, valamint a kártalanítás megfelelő határidőn belül történő megfizetésére. Tavaly nyáron ezekkel voltak jelentős problémák, épp ezért lépett fel akkor a fogyasztóvédelmi hatóság, és ezeket vizsgálják az idei évben is a problémák megelőzésére.
Probléma esetén az utasoknak a légitársasággal kell felvenniük a kapcsolatot, meg kell próbálni megegyezni (ha utazási irodától van a repülőjegy, akkor ezt intézi az adott iroda). A kapcsolatfelvétellel kapcsolatban is van egy nemrég életbe lépett uniós szabályozás: már alapdíjas telefonszámon is elérhetőnek kell lenniük a légitársaságnak, nem csak emelt díjas vonalon. Ha nem sikerült megegyezni, a légitársaság nem fizette meg a kártalanítást, vagy nem megfelelően orvosolta a problémát, akkor lehet jogi útra terelni az ügyet. Eitmann Norbert azt tanácsolja, hogy a fogyasztók ilyen esetben keressék fel az NKFH ügyfélszolgálatát az ingyenesen elérhető telefonszámon vagy e-mailben, illetve bejelentéssel lehet élni a kormányhivatalokban vagy a békéltető testületeknél is.
„A leggyakoribb probléma, hogy a légitársaságok nem érhetők el. Hiába van például megadva egy telefonszám, nagyon hosszú időn keresztül kell várakozni, hogy ügyintézőt kapcsoljanak. Nagyon sokszor nem tájékoztatják megfelelően a fogyasztókat arról, hogy a járat késni fog, mennyit fog késni, illetőleg, késés esetén nem biztosítják a kötelező szolgáltatásokat: a frissítőket, ingyenes telefonszámot, szállást, ha másnap indul csak a gép, tranzitot a szállás és a reptér között” – emelte ki Eitmann Norbert.
Szintén gyakori a kártalanítási probléma. Járattörlés, illetve jelentős mértékű járatkésés esetén ugyanis kártalanítás illeti meg a fogyasztókat, ami az út hosszától függően 250–600 euró közötti összeg. Ez egy esetben nem jár: ha rendkívüli körülmény okozta a járat késését, például olyan időjárási körülmény, amely miatt nem tudott fölszállni a gép. A szóvivő hozzátette, ezekben az esetekben is biztosítani kell a kötelező szolgáltatásokat, csak ilyenkor a kártalanítás nem jár.
Eitmann Norbert azt is hangsúlyozta, hogy noha a légitársaságok gyakran hivatkoznak rá, a műszaki probléma nem minősül rendkívüli körülmény miatti járattörlésnek – ezt sok európai bírósági ítélet is megerősítette –, ilyenkor is jár a kártalanítás. Számtalan olyan eset van, amikor vita alakul ki a fogyasztó és a légitársaság között, ilyenkor a hatóság segít megállapítani azt, hogy tényleg rendkívüli körülmény történt-e, és jár-e a kártalanítás.