Nyitókép: groveb/Getty Images

Számos oktatási intézményben volt szükség átfogó vizsgálatokra

Infostart
2024. október 26. 18:48
A legtöbb esetben a gyenge kompetenciamérési eredmények, illetve a magas lemorzsolódási arányok miatt vizsgálódtak az OH szakértői.

Eddig 120 köznevelési intézményben volt átfogó, komplex ellenőrzés, idén októberben és novemberben pedig további 25 intézményben valósul meg – közölte az Oktatási Hivatal (OH) a Népszava érdeklődésére.

A komplex ellenőrzések 2022 májusában indultak, miután a kormány egy rendeletmódosítással bővítette ki az iskolai ellenőrzések típusait. Az OH szakértői bizottságának, akár külsős szakértők bevonásával akkor kell átfogó vizsgálatot indítania,

  • ha egy iskola az országos átlagnál kimutathatóan alacsonyabb eredményeket ért el a kompetenciamérések során;
  • ha az intézmény vagy az intézményvezető legalább három területen 60 százalék alatti, vagy egy területen 30 százalék alatti eredményt ért el a pedagógiai-szakmai ellenőrzéskor;
  • ha a tanulói lemorzsolódás mértéke magasabb a megyei vagy az országos átlagnál;
  • ha egy intézmény nem készített fejlesztési, intézkedési terveket a problémák orvoslására.

Az OH adatai szerint azoknak az intézményeknek a száma, ahol ellenőrzésekre kellett sort keríteni, egy év alatt majdnem a duplájára nőtt. A Népszava legutóbb tavaly októberben számolt be az ellenőrzésekről, akkor még „csak” 68 köznevelési intézmény átfogó vizsgálatára került sor.

Az OH közlése szerint a kompetenciamérési eredmények miatt eddig 82 esetben, a tanulói lemorzsolódás miatt 77 esetben, az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés kapcsán készítendő fejlesztési vagy intézkedési terv hiánya miatt 41 esetben indult ellenőrzés. Az esetszámok összességében azért magasabbak a vizsgálatba bevont iskolák számánál, mert egy intézményen belül egyszerre több szempont alapján is indulhat ellenőrzés – olvasható.

Az OH a lap érdeklődésére azt is közölte, hogy a korábban vizsgált intézményeknél eddig 15 esetben történt utóellenőrzés. „Az eddigi utóellenőrzések megállapították, hogy a komplex ellenőrzést követően az intézmények az intézkedési tervben foglaltakat jellemzően végrehajtják, a célok négy intézményben részben, két esetében nem valósultak meg. A komplex ellenőrzést követően két intézményben történt fenntartói intézkedés” – írták.

A Népszava megjegyzi: a komplex ellenőrzések elindítását korábban több szakértő és szakmai szervezet kritizálta, elsősorban azért, mert az oktatásirányítás az intézményekre hárítja a problémák megoldását.