Hamarosan véget ér a nyári szünidő, több százezer gyerek megy iskolába szeptember elején. Vannak, akik most először lépik majd át az iskola küszöbét, az ő esetükben N. Kollár Katalin amondó, minél több információval vértezzék fel a gyerekeket, mi várja őket az iskolában.
"Az újdonság jelenthet stresszt, ha nincs információ, hisz a legkisebbek sosem jártak iskolába, érdemes tehát elmenni legalább az iskola közelébe, kicsit körülnézni. Az iskolakóstoló is abban segit, hogy a gyerek minél pontosabban értse, tudja, hogy mi vár ott rá" – mondta az InfoRádióban az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának címzetes egyetemi tanára.
Készülni szerinte inkább fizikai dolgokkal érdemes, beszerezni a tanszereket, együtt megvenni, kiválasztani, amihez az iskolásnak kedve van. "Az iskolakezdéshez sokkal fontosabb az, hogy a gyerek mennyire képes szervezni saját magát. Tehát érdemes neki adni kisebb feladatokat, amit neki meg kell csinálni, például a saját dolgait rendbe rakni vagy rendben tartani" – sorolta, mi lehet fontos a leendő elsősöknél.
Hogy a tanulásra hogyan kell felkészíteni a gyerekeket, arról azt mondta, az elsősöket előre tanítani csak annyira szabad, hogy "nem szabad előlük elzárni az információt", ami érdekli őket, rájuk ragad, módszeresen tanítani,
iskolás jellegű feladatokat csinálni nem érdemes.
"Sok fejlesztő, foglalkoztató füzetecske van még a szupermarketekben is, ilyenekkel érdemes megkínálni" – összegzett.
Akik nem elsőbe mennek
A nagyobb gyerekeknél megítélése szerint az a fontos, hogy ne legyen hirtelen átmenet a nagy szabadság és az iskola között, legyen valamilyen strukturáltabb, szervezettebb életritmus augusztus második felében.
"Tervezzük meg a napot, határozzuk el, hogy mit csinálunk aznap, és az esetleg kisebb-nagyobb célokat ki lehet tűzni, de ez azért nem tananyag. Fontosnak érezném azt, hogy olvassanak, gyakorolják valamiképp az olvasást, mert úgy tűnik, hogy abban nagyon sok gyereknek van hiányossága, és ezt viszont szabadon, tehát a gyerek érdeklődése mentén.
Biztos, hogy nem érdemes módszeresen matekpéldákat csináltatni, de mondjuk főzni, sütni, amiben számolni kell, érdemes lenne.
Tevékenységekbe érdemes a gyerekeket bevonni, ami valamiképpen kapcsolódik az iskolai foglalkozáshoz is, de nem úgy, hogy feltétlenül észrevegye, hogy most számolt..."