Nyitókép: FatCamera/Getty Images

A testnevelő tanárok szerint az elméleti testnevelés-oktatás szembe megy az eddigi reformokkal

Infostart / InfoRádió - Szabó S. Gergő
2024. június 25. 11:22
Elméleti tornaórákat javasol az oktatásért felelős belügyminisztérium – értesült a Népszava. A lap szerint a tárca nem cáfolta az információt. A Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete úgy véli, a gyakorlati tornaórák számának csökkentése káros lenne a diákokra.

"Nem hallottam ilyen törvénytervezetről vagy rendelettervezetről, de véleményem szerint ha tartósan, nagy óraszámban, tehát akár heti egy órában is a gyakorlati órákat elméletire cserélik, az pontosan szembe menne azzal, ami miatt a mindennapos testnevelés be lett vezetve" – mondta az InfoRádióban Hamar Pál professzor, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének elnöke.

Az eredeti szándékot az elnök úgy fogalmazta meg, hogy a gyerekek folyamatos fizikai aktivitást végezzenek, testedzési szándékkal legyen nekik mindennapos testnevelés, és így csökkenjenek azok a negatív mutatók, amelyek a mai fiatalokat jellemzik fizikai motoros képességek terén. A professzor jelezte,

nem tartja valószínűnek, hogy bevezessék az elméleti testnevelés-oktatást.

Hamar Pál elmondta, a mindennapos testnevelésórát a "24. órában" vezették be, mindenképpen szükség volt drasztikus lépést tenni a fiatalok motoros mutatóinak, képességmutatóinak megváltoztatásáért. Hozzátette, már akkor is felmerült, hogy megvan-e ehhez a kellő infrastruktúra, és még most is vannak hiányosságok, nem lehet késznek tekinteni a dolgot. Azt azonban leszögezte, hogy a lehető legrosszabb az lett volna, ha a törvényhozás vár egészen addig a mindennapos testnevelés bevezetésével, amikor minden feltétel adott lesz.

Az egyesület elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány már így is nagyon sokat rontott a képen, mert a gyerekek számítógép elé ültetése pontosan azt váltotta ki, ami ellen a mindennapi testnevelést bevezették. Szerinte ez egy nagyon nehéz szituáció, és óvatosan kell bánni a felmérésekkel. Véleménye szerint néhány évnek még el kell telnie ahhoz, hogy valós képet lehessen kialakítani a mindennapi testnevelés hatékonyságának kutatásához.

Hamar Pál kifejtette:

a pedagógiai tevékenységnek, így a testnevelésnek is a pedagógus a motorja,

ezzel együtt a pedagógusok képzése, a tanárok szemlélete, módszeressége. Hozzátette, nem csupán a testnevelő tanárokra gondol, hanem azokra a tanítókra is, akik 1-4. osztályban tanítják a testnevelést. Mint mondta, ha ők kellő módszerességgel végzik a dolgukat, kellően fel vannak készítve a szükséges szaktudással, ami ahhoz kell, hogy a korábbi heti két-három, azaz évi 72 óra testnevelés után most az évi 180 óra testnevelést valós tartalommal tudják feltölteni, akkor nem kérdés, hogy a napi testnevelés megteszi a hatását. Azt azonban megjegyezte, még mindig vannak e téren teendők.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Elméleti testnevelés – Hamar Pál, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének elnöke
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást