A részleteket a kedd esti közlönybeli kormányhatározatban ismertették.
Az 1400/2023. (IX. 19.) számú kormányhatározat a közvetlen brüsszeli elosztású Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) 2023. évi CEF2 Katonai mobilitás harmadik pályázati kiírására történő benyújtásáról szól, és ahogy a címe is utal rá, katonai, védelmi célú fejlesztéseket takar, amikre részben a NATO védelmi tervének való megfelelés miatt van szükség.
A rövid határozat rögzíti, hogy az alábbi öt projektet nyújtja be javaslatként a kormány az Európai Bizottságnak, valamint Lázár János építési és közlekedési miniszter ezzel kapcsolatos feladatait – számolt be a Portfolio.
Az öt projekt a hozzá tartozó részletekkel:
- Szolnok állomás átjárhatóságának fejlesztése polgári és katonai kettős felhasználási követelményeknek megfelelően. Itt a 48,5 milliárd forintos tervezett beruházási költség felét kéri a kormány a CEF2-ből. Mint olvasható, „a projekt részeként átépülnek a 100-as vonali fővágányok és az érintett kitérők, átalakításra kerül a távközlési rendszer, a kábelhálózat, a felsővezetéki rendszer és a biztosítóberendezések”.
- Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése a Csepeli Szabadkikötő és a logisztikai terminálok kiszolgálására. Itt a közel 45 milliárd forintnyi tervezett elszámolható projektköltségből 17,6 milliárdot kér a kormány, a többit a magyar állami büdzsé állja majd. A projektleírás a következőket tartalmazza: „A Csepeli Szabadkikötő vasúti összeköttetését a Gubacsi vasúti híd biztosítja a Soroksári úti rendező pályaudvaron keresztül a vasúti TEN-T törzshálózati 150. sz. vasútvonallal. A vasúti híd állapota rendkívüli módon leromlott, a vasúti szerelvények jelenleg 5–10 km/h sebességgel haladhatnak át rajta. A projekt műszaki tartalma magában foglalja az új Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópontig tartó vasúti infrastruktúra megvalósítását. (…) A fejlesztéssel lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe.”
- Kelet-magyarországi TEN-T vasútállomások alkalmassá tétele polgári és katonai kettős felhasználásra. Ez egy relatív kis büdzséjű fejlesztés, 5,3 milliárd forintnyi elszámolható költséggel tervez a kormány, aminek felét kéri a CEF2-ből. A leírás szerint „A projekt célja a vasúti infrastruktúra polgári-védelmi kettős felhasználásra való alkalmassá tétele az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a TEN-T törzshálózaton találhatók. Tervezett helyszínek: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba. (…)
- Tatán vasúti rakodó létesítésének előkészítése. A bő 600 millió forintnyi projektköltség szűk felét tervezi a kormány a CEF2-ből megvalósítani. A leírás szerint „A projekt a Tata vasútállomás mellett kialakítandó új rakodó előkészítésére irányul. (…)
- A NATO védelmi terve végrehajtásának érdekében közúti hidak teherbírásának növelése. Itt a nettó 6,1, bruttó 7,8 milliárd forintnyi tervezett elszámolható költségből a nettó felét kéri a CEF2-ből a kormány, a többit a magyar állami büdzséből finanszírozná. A leírás szerint „Az előkészítési és kivitelezési projekt keretében a NATO által is potenciálisan használni kívánt, hazai főutakon lévő, jelenlegi állapotukban megerősítést igénylő hidak átépítése valósul meg, teherbírás-növeléssel a polgári/katonai kettős hasznosíthatóság érdekében. E megerősítendő hidak Nyugat-Magyarországon a 74. sz. főúton (4 darab) és a 8. sz. főúton (8 darab), valamint Észak-Magyarországon a 2. sz. főúton (3 darab) és Kelet-Magyarországon az 52. sz. főúton (3 darab) vannak.”