Nyitókép: Ta Nu/Getty Images

Fontos változás jön az ingatanok adásvételénél – mindenkit érint

Infostart
2023. augusztus 17. 06:12
2024 februárjától életbe lép az a jogszabály, amely kötelezővé teszi az elektronikus aláírás használatát ingatlanügyekben.

Az új ingatlan-nyilvántartási törvény, illetve annak végrehajtási rendelete előírja, hogy a tulajdonjog bejegyzési engedélyt egy arra rendszeresített űrlapon kell létrehozni, amelyet elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatással kell hitelesíteni. Csakhogy amíg a magyar lakosság körülbelül 90 százaléka rendelkezik e-személyi igazolvánnyal, addig az eAláírás funkció használatához szükséges tanúsítvány mindössze 60 ezer e-személyi igazolványhoz tartozik – írja a napi.hu.

Halmos Tamás adatvédelmi szakjogász szerint ebből is látszik, hogy a lakosság jelenleg nem felkészült arra, hogy az elektronikus aláírások felváltsák a kézi aláírást bármely ügylettípus kapcsán, ideértve az ingatlan-adásvételi szerződéseket is. A jogügyeletek zökkenőmentes lebonyolításában emiatt fokozott felelőssége lesz az okiratszerkesztő ügyvédnek vagy közjegyzőnek.

A jogász tapasztalata szerint az ügyfelei számára ismeretlen terep az elektronikus aláírás, és sokszor a személyi igazolványa megújításakor az ügyintézők is igyekeznek lebeszélni az e Aláírásról azzal az indokkal, miszerint annak a mindennapok során semmi haszna nincs. Ugyanakkor a jövőben nemcsak az ingatlan-adásvételi szerződéseknél lehet kötelező az elektronikus aláírás, hanem más ügylettípusoknál is.

Az okiratszerkesztő ügyvédek, közjegyzők az ügyletkötés során tájékoztatással, technikai segítségnyújtással segíthetik ügyfeleiket, azonban az elektronikus aláírásról, illetve Ügyfélkapu-hozzáférésről az ügyfélnek kell gondoskodnia. Ennek hiányában az adásvételi ügylet meghiúsulhat.