Az Infostart is beszámolt arról a 2022-es uniós előírásról, amely szerint Magyarországon is biztosítani kell a közlekedők számára egynapos autópálya-használati jogosultságot (itthon jelenleg 10 napnál rövidebb időtartamra nem lehet autópálya-matricát vásárolni).
2024-től a tagállamoknak emellett biztosítaniuk kell
- napi, heti, havi és éves matricákat is a nehézgépjárművek,
- napi, heti és/vagy 10 napos, havi és/vagy két hónapos, valamint éves matricákat a személygépkocsik esetében.
A Világgazdaság megkereste az Építési és Közlekedési Minisztériumot az ügyben. Arról egyelőre nincs döntés, pontosan mikortól lesz ilyen lehetőség itthon, de az kiderült, hogy
legkésőbb 2024. március 25-ig muszáj bevezetni.
Ezt a dátumot az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta irányelve szabta meg.
Egyelőre a matricák áráról sincs kormánydöntés. Ezt egyébként részben szintén megszabja az uniós előírás, amely szerint a kéthavi díjtétel összege nem haladhatja meg az éves díjtétel 30 százalékát, a havi díjtétel összege nem haladhatja meg az éves díjtétel 19 százalékát, a tíznapos díjtétel összege nem haladhatja meg az éves díjtétel 12 százalékát, a heti díjtétel összege nem haladhatja meg az éves díjtétel 11 százalékát, a napi díjtétel összege pedig nem haladhatja meg az éves díjtétel 9 százalékát.
A jövő évi matricák árát befolyásolja az infláció, amelyet idénre a kormányzat 15 százalékra becsül. Ha ennyivel meg is emelkedne jövőre a matricák ára, akkor az éves engedély akár 56 568 ezer forintba is kerülhetne, aminek
a 9 százaléka 5091 forint lenne, ennyibe kerülhetne az egynapos matrica.
Ez azonban nincs kőbe vésve, hiszen egyfelől az éves infláció alakulása is kérdéses, ahogy az is, hogy egyáltalán az inflációval azonos vagy annál alacsonyabb drágítás következne be 2024-től. Az utóbbira volt példa az idén is, hiszen a megyei matricák árát bőven infláció alatt emelték.