Több mint egy évvel ezelőtt, 2021 decemberében vezette be a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság egy kormányrendelet előírásai alapján a fogyasztóknak bizonyos adathordozók vásárlásakor kötelezően nyújtandó ingyenes adattörlési lehetőséget, aminek adminisztrációja főleg a kezdetek során óriási terhet rótt mind a kereskedőkre, mind a hatóságra és egyéb, közreműködő állami szervekre – emlékeztet a HWSW.
Mint írják, ennek elsődleges oka, hogy az ingyenes adattörlésre szánt, a kormányzat által kiválasztott platformot egy egyszer használatos kóddal lehetett, illetve lehet azóta is igénybe venni, ezek a kódok azonban korábban szigorú számadású nyomtatványként besorolt matricákon jutottak el a kereskedőkhöz – a program kezdetén a informatikai hírmagazinhoz érkezett kereskedői visszajelzések alapján többnyire erősen korlátozott mennyiségben.
A rendszer működését egy évvel az indulást követően – részben a fenti, adminisztrációs terhek csökkentése érdekében – egyszerűsítették.
Az adattörlő kódot tartalmazó matricák kiadását 2023. március 31-ével megszünteti a hatóság
(a korábban kiadott kódok ettől még továbbra is használhatók maradnak), a kereskedőknek pedig lehetőséget ad arra, hogy a kódokat a vásárláskor kiadott bizonylatokra vezessék fel. Ez utóbbi lehetőség egyébként már tavaly december óta nyitva áll a kereskedők számára – olvasható.
A rendszerben eszközölt másik fontos változás, hogy
a fogyasztók januártól már az NMHH-tól is igényelhetik az egyszer használatos kódot az eszköz vásárlását igazoló bizonylat bemutatásával, amennyiben a kereskedőtől nem kapták meg azt.
Ez utóbbi változtatás arra utal, hogy ez a gyakorlatban számos esetben elmaradhat(ott) és a jelek szerint ez a legtöbbször nem járt komoly retorzióval – jegyzi meg cikkében a HWSW.
A jogszabályi megfelelőséget egyébként jelen esetben nem az NMHH, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi, míg a címkéket tavaly december 15-től a NAV-tól lehet elektronikusan igényelni.