Nyitókép: VioletaStoimenova/Getty Images

A nagy black friday-csapda: venni vagy nem venni, az itt a kérdés

Infostart / InfoRádió - Farkas Dávid
2022. november 18. 15:55
A szociálpszichológus szerint a kihagyhatatlannak hirdetett akciók hatására bárkiben beindulhat a veszteségelkerülő és versengő magatartás, aminek a tudatosság és az önfegyelem az ellenszere.

Megkezdődött a black friday és vele a karácsonyi bevásárlási szezon. Ezen a napon a boltok többségében rendkívüli árkedvezménnyel várják a vásárlókat. Az érdeklődés a válság ellenére is hatalmas: az egyik internetes webáruházban például az első hatvan percben 85 ezer terméket rendeltek 2,2 milliárd forint értékben.

A black friday sokakból irreális viselkedést vált ki, közismertek például azok a szekunder szégyent kiváltó felvételek, amelyek polcokat megrohamozó, tülekedő és verekedő vásárlókat mutatnak be a világ minden tájáról. Németh Erzsébet szociálpszichológus szerint a kihagyhatatlannak hirdetett akciók hatására bárkiben beindulhat a veszteségelkerülő és versengő magatartás, amelynek a tudatosság és az önfegyelem az ellenszere.

A szociálpszichológus szerint a black friday lényegében arról szól, hogy óriási intenzitással ömlenek a hihetetlen árleszállítások, illetve az olyan kihagyhatatlan ajánlatok, amelyek soha többé nem lesznek, azt sugallva, hogy azok kihagyása tulajdonképpen a veszteséggel ér föl.

Mint mondta, a különféle akcióknak önmagukban is nagy a vonzerejük, de különösen egy karácsony előtti intenzív kampánynak kevesen tudnak ellenállni, amit veszélyes dolognak tart, hiszen mindez végeredményében oda vezet, hogy sok olyan dolgot is megvesznek az emberek, amire nincs is szükségük. Sőt, olyan dolgokat is, amelyekkel esetleg már rendelkeznek is, így szélsőséges esetben a kasszánál sokkal többet is fizethetünk, mint amennyit egyébként költeni terveztünk – emelte ki Németh Erzsébet.

Megjegyezte az is, hogy jellemzően csak otthon döbbenünk rá, hogy amit vásároltunk, nem tetszik, nem is igazán jó, vagy nem tudjuk, kinek is szántuk.

A black friday alkalmával fennálló impulzusvásárlás ráadásul még súlyosabbá, úgymond veszteségelkerülő, versengő vásárlássá tud torzulni

– hívta fel a figyelmet a szociálpszichológus.

A szakember azt tanácsolja, először is mindenki mérje föl előre, mire is van szüksége – akár saját magáról, akár más megajándékozásáról van szó –, ne vásároljon olyat, amire nincs szüksége, illetve még nem tudja, hogy mikor lehet rá szükség, és ne csináljon raktárat a lakásából.

Németh Erzsébet elmondása a pénzügyi személyiségtesztek alapján két veszélyes kategória van:

  • az egyikbe azok tartoznak, akik nem annyira árérzékenyek, tehát hajlamosak az akcióknak bedőlni,
  • a másikba pedig a gyűjtögető, akiknek általában nagy is a rendetlenség az otthonukban.

„Ezek nem jó dolgok, és nem javítják az életminőséget” – emelte ki a szakember, megismételve: ha annyit és azt vesszük, amire valóban szükségünk van, ki tudjuk védeni ezeket a veszélyes dolgokat.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
A nagy black friday-csapda: venni vagy nem venni, ez itt a kérdés
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást