Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Újabb front nyílt a főváros és a kormány között, milliárdok sorsa múlik rajta

Infostart / InfoRádió - Szabó S. Gergő
2021. szeptember 16. 13:14
A felek ezúttal a közösségi közlekedés támogatására járó források kifizetésének késlekedése miatt bírálják egymást.

A Fővárosi Önkormányzat szerint a kormány tartozik a közlekedési normatívára előírt állami támogatás kifizetésével. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes szerint ezt az összeget korábban késlekedés nélkül folyósította a kabinet.

„12 milliárd forintról van szó – mondta az InfoRádió érdeklődésére Kiss Ambrus –, ez havonta egymilliárd forint támogatás lenne, amit havi részletekben kéne utalni, ez nem érkezett meg idáig. Sőt még maga a szerződés sem érkezett meg, tehát nincs aláírva sem, miközben 2006 és 2019 között, itt vannak előttem a bankszámlakivonatok, ezek legkésőbb szeptember 10-én, de általában augusztus elejére megérkeztek a főváros számlájára.

Tehát a Tarlós-időszakban kvázi időben fizetett a kormány, Karácsony Gergely alatt ez már nem állja meg a helyét, hiszen 2021-ben egyetlenegy fillér sem érkezett még,

és szerződést sem írták alá. Ezzel szemben a főváros az agglomerációs közlekedés költségtérítéseként havonta rendszeresen utalja a pénzt Volánbusz, illetve a MÁV részére.”

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) eközben a Világgazdaságnak eljuttatott közleményében hangsúlyozta, nincs határideje a 12 milliárd forintról szóló szerződésnek, mert

a jogszabály nem rögzít határidőt a támogatás adását biztosító megállapodás megkötésére.

A tárca kiemelte azt is, hogy a Városháza kötelezettséget vállalt az agglomerációs közlekedési feladatok ellátásához szükséges 6,5 milliárd forintos fedezet biztosítására, de a főváros nem utalta el ezt a pénzt.

Az általános főpolgármester-helyettes azonban cáfolja a tárca állításait.

„Itt vannak az utalási időpontok előttem, meg a összegek – mondta a főpolgármester-helyettes. – Egyetlen félreértés lehet, hogy az ITM-nek valóban nem utaltunk pénzt, mert hogy nem is nekik kellett, hanem

  • a Volánbusz részére kellett havonta 180 millió forintot, illetve
  • a MÁV-HÉV részére havonta 368,3 millió forintot.

Ezek a források rendben elindultak, és meg is kellett érkezniük, a bankrendszerben csak nem vesznek el.”

A Világgazdaság cikke hangsúlyozta azt is, hogy az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatás finanszírozásának jelenlegi háttere 2016 novemberében alakult ki, amikor a Fővárosi Önkormányzat a kormány és a BKK az agglomerációs autóbusz, valamint HÉV vonalak feladataira megrendelői megállapodásokat kötött. Ennek alapján a főváros az agglomerációs autóbusz és HÉV szolgáltatások közigazgatási határon belüli bevételekkel nem fedezett kiadásainak megtérítéséhez költségtérítési hozzájárulást fizet.

  • Az autóbusz-közlekedés esetében ennek mértéke 2,1 milliárd forint,
  • a HÉV-nél pedig 4,4 milliárd

minden évben.

Kiss Ambrus nyilatkozata, melyben először szóvá tette azt, hogy a kormány nem fizette ki a közlekedési normatívára kiírt állami támogatást, augusztus 16-án jelent meg a Népszavában. Az ITM válasza majdnem egy hónappal később, szeptember 13-án érkezett meg a Világgazdaságon keresztül.

Csütörtök este 18 órától Karácsony Gergely főpolgármester, az MSZP, az LMP és a Párbeszéd miniszterelnökjelölt-jelöltje lesz az InfoRádió Aréna című műsorának vendége.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Főváros vs kormány vita a közlekedési támogatásokról
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást