A tanár szóra keresve 1865 álláshirdetést lehet találni a közigállás.gov.hu oldalon – írja az Eduline. Bár ezek között van egyetemi vagy főiskolai hirdetés is, a legtöbb nyitott pozíció az általános és középiskolákban van. A tanítók 900, az óvodapedagógusok 802 betöltetlen állás közül válogathatnak.
A pedagógushiány a városokban is érzékelhető, míg a kistelepüléseken évek óta rossz a helyzet. „Eljutottunk oda, hogy a kisiskolák a nyugdíjba vonuló tanárokat nem tudják pótolni. A szakos ellátottsággal van gond: gyógypedagógust, fejlesztőpedagógust nagyon nehéz találni, természettudományos, informatika szakosokat is” – közölte a portál érdeklődésére Neubauer Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) Győr-Moson-Sopron megyei elnöke.
A kisebb települések iskolái sokszor hiába hirdetik a megüresedett állásokat, de az óvodákban még nagyobbak a gondok, és nagy a fluktuáció – tette hozzá.
A szakember szerint vannak olyan tanárok, akik
három-négy vagy akár öt iskolában tanítanak párhuzamosan, és minden nap máshol tartanak órát.
Főleg a természettudományos tárgyakat tanítók kényszerülnek arra, hogy egyszerre több iskolában dolgozzanak. Ennek oka, hogy a kisebb települések iskoláiban évfolyamonként egy osztály van, vagyis még egy kétszakos tanárnak is csak hat-nyolc órája van hetente.
Ez a rendszer a tanároknak és a tanulóknak sem előnyös: nem lehet kötődni a diákokhoz – vélekedett. Neubauer Tamás szerint ezt egy-két évig bírják a pedagógusok, aztán belefáradnak, és elmennek egy nagy, évfolyamonként több osztályt indító iskolába, vagy elhagyják a pályát.
Előfordul, hogy az iskolaigazgatók bartereznek:
egy történelemtanárért adnak egy földrajzost. Egy lelkiismeretes vezető addig hívogatja a kollégákat, amíg nem talál valakit, aki hajlandó megtartani hetente pár órát – mondta erről Neubauer Tamás.
Kiemelte: évente 5-6 ezren végeznek pedagógusszakon, de alig háromezren helyezkednek el iskolában, óvodában.