A közútfejlesztések révén a 2010-ben még 1300 kilométer alatti gyorsforgalmi hálózat hossza az év végére 1800 kilométer fölé emelkedik – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a Világgazdasággal. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. idei beruházásaiban mintegy 140 kilométeren létesülnek vagy újulnak meg útszakaszok összesen nettó 350 milliárd forintból.
A fejlesztéseknek köszönhetően az idén már a magyar települések kétharmadán élő 8,4 millió ember juthat el legfeljebb fél óra alatt a gyorsforgalmi vagy kiemelt főúti hálózatig.
Idén vehetik birtokba az autósok az M3-astól jelenleg Miskolcig tartó M30-as északi irányú folytatását Tornyosnémetiig. A szakasz nettó 180 milliárd forintba kerül, és amint kész lesz, Budapestről Kassára végig autópályán lehet majd közlekedni.
Az útfelújításokra elkülönített összegek és az alacsony fenntartási kiadások miatt ugyanakkor a szolgáltatás színvonalával továbbra is akadnak gondok, az alsóbbrendű elosztó úthálózat állapota kritikus – írja a lap. Az okokat részben a magyar településszerkezet kiterjedtségében és a rendkívül sűrű úthálózatban lehet megtalálni. A több mint 30 ezer kilométeres úthálózat korszerű színvonalához éves szinten legalább 1000-1500 kilométer felújítására lenne szükség. Segíthet a Magyar falu program, amely évente mintegy 100 milliárd forintot biztosít útrekonstrukcióra.
A Magyar Közút is folyamatosan forráshiánnyal küzdött a korábbi évtizedekben, így nem volt elég fedezet a karbantartási és üzemeltetési feladatok megfelelő szintű ellátására. A közútkezelő a 2008-2009-es válság után 50-60 milliárd forintból gazdálkodott, pedig 90 milliárdra lett volna szükség. A társaság 2016-ban közhasznúsági szerződést kötött a kormánnyal, így tavaly és idén közel 100 milliárd forint jut működtetésre. Az ITM megerősítette, hogy a tavaly lejáró megállapodást a kormány egy évvel meghosszabbította.