A gödöllői HÉV egyértelműen felújítása szorul, járművei elavultak, pályája és megállói rossz állapotban vannak, nem akadálymentes, és lassú a közlekedés – sorolta az InfoRádiónak Vitézy Dávid. Ráadásul az Örs vezér terén minden utasnak át kell szállnia ahhoz, hogy a metróval tovább tudjon utazni a belváros felé.
Régi elképzelés tehát, hogy a két vonalat integrálják egymásba, hogy a 2-es metró – nem az összes, de egyes – vonatai tovább közlekedjenek a HÉV vonalán, részben a Budapesten belüli szakaszon a 16. kerület érintésével Cinkotáig, részben kicsit ritkábban a végső szakaszon Csömör és Gödöllő felé. Ezáltal átszállás nélküli kapcsolatok jönnének létre az agglomeráció (Csömör, Gödöllő, Kistarcsa, Kerepes és Mogyoród, illetve a 16. kerület irányából) és Budapest belvárosa között, amely feladatot és felelősséget a kormány vállalta magára, miután erről döntés születette a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában – tette hozzá a BFK vezérigazgatója. Gulyás Gergely bejelentése nyomán pedig a kormányhatároztat is megjelent, mely értelmében a Budapest Fejlesztési Központ – a kormányzati oldalról – folytatja a metró és a HÉV összekötésének, illetve a projekt legnagyobb részét jelentő gödöllői HÉV felújításának a tervezését, ami körülbelül kettő éves munkának ígérkezik, és ezt követően kezdődhet el a megvalósítás 2023-ban.
Vitézy Dávid a két rendszer – a metró és a HÉV – integrálását jelentő kihívást illetően emlékeztetett, hogy egy metró típusú üzemből a vonatok kijárnak és elővárosi vasútként folytatják az útjukat, látni példákat a nagyvilágban, ezért a vezérigazgató ettől kevésbé tart. Azzal együtt, hogy nyilvánvalóan új járművek kellenek, és a jelenlegi magas padlós HÉV-járműveket újakra kell cserélni, amelyek peronmagasságukat és képességeiket tekintve alkalmasak arra, hogy a metróalagútban is közlekedjenek. Ami nagyobb kihívást jelenthet, hogy
az Alstom által leszállított vonatok egy részét is alkalmassá kell tenni, hogy a HÉV vonalán közlekedhessenek, esetleg más feladatot kell nekik találni
– jegyezte meg.
A Budapest Fejlesztési Központ vezetője arra is kitért, hogy bár a legtöbben az Örs vezért téri összekötés bonyolultságára koncentrálnak, fontos kiemelni, hogy minden 10 forintból, amit a projekt megvalósítására elköltenének, 9 forint a gödöllői HÉV felújítására menne el. Tehát a feladat nagyja, hogy egy elavult, rossz állapotú, rengeteg szintbeli útátjáróval tűzdelt HÉV-vonalból korszerű, gyors elővárosi vasutat teremtsenek, P+R parkolókkal – például az M0-s körgyűrűnél, a kistarcsai kórház mellett. Ugyanakkor valóban az szerepel a koncepcionális tervekben, hogy az Örs vezért téren magas vezetéssel, az autóforgalom fölött átvezetve kössék össze a metrót és a HÉV-et, ami a Pillangó utcai állomásnál ágazna vissza a 2-es metró mai vonalába – mondta Vitézy Dávid, megerősítve azt is, hogy ha a kormányzati támogatás a projekt megvalósításához a tervek elkészülte után megvan, akkor mindez 2023-ban egy indítható projekt lehet.
Az óvatos megfogalmazás miatt az áll, jegyezte meg, hogy egyszerre számos nagyberuházás előkészítése zajlik. A BFK feladata pedig, hogy minden tervet teljeskörűen elkészítsen, amelyek – ha ütemezetten is valósulnak meg a beruházások – kiállják az idő próbáját akár egy évtizeden keresztül is.