A tájékoztatáshoz való jogban tapasztalható a legnagyobb lemaradás hazánkban összehasonlítva más országokkal - hívta fel a figyelmet az InfoRádióban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője, a március 15-i Fogyasztók Világnapja apropóján.
"A fogyasztói tudatossággal nem jól állunk. Az alapjogok meglétével nincsen probléma; amivel le vagyunk maradva, az a tájékoztatáshoz való jog, ne lehessen tisztességtelen vagy félrevezető reklámozás, megfelelő információ álljon rendelkezésre!" - írta le a jelent Kispál Edit.
Hogy kiknek kell változtatni ahhoz, hogy előrelépés legyen - és főleg miben -, arról azt mondta, az oktatásban kellene elkezdeni.
"Ha már a diákokat megtanítjuk alapvető fogyasztóvédelmi ismeretekre, akkor ők már tudatosabb felnőttek lesznek.
Viszont azt is látjuk, ha a webáruházakra gondolunk, hogy nincsenek engedélyezési feltételek: bárki feltölt néhány dolgot az internetre, és már indul is a webáruház. Ezeket az ismereteket sokszor kellene közvetíteni a fogyasztók felé, akár a médián keresztül, akár az iskolában."
Különlegesen fontos terület fogyasztói szempontból a jótállás, illetve az internetes vásárlás világa, Kispál Edit feltételezése szerint biztosan volt már mindenkinek rossz élménye olyankor, amikor a neten rendelt valamit, miközben jó lenne, ha az ezzel kapcsolatos információk időről időre rendszerezetten mindenki rendelkezésére állhatnának.
A sérelmet elszenvedők fordulhatnak szerinte bírósághoz, de ez kis értéknél nem jellemző, ám minden megyében és a fővárosban is van békéltető testület, ott az eljárás ingyenes és viszonylag gyors, 60-90 nap.