Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Balaton József

Rákapcsolnak a megosztáson alapuló járművek Budapesten

Infostart
2021. január 15. 10:14
Egyre elterjedtebb Budapesten a közösségi megosztáson alapuló két- és négykerekű járművek használata. Pár évvel ezelőtt még izgalmas, új lehetőségként jelentkeztek, de mára egyértelműen a hétköznapok részévé váltak. A felhasználói visszajelzések alapján több megosztó is készül újításokkal.

A kétkerekű szolgáltatások közül a Lime elektromos roller a legnépszerűbb. A dokkolás nélküli rendszere leegyszerűsíti az e-roller bérlését is. Elég a telefonos applikáció ahhoz, hogy már robogni is lehessen a Lime-mal, amit bárhol le lehet tenni a városban. A Breezy tarifában ugyan versenyképesebb volt, de a szolgáltatás 2020-ban leállt. A cég igazgatója szerint a rollermegosztók a járvány első hulláma óta veszteséggel működhetnek, mert a felhasználók 70-80 százaléka külföldi volt.

A Mol Bubi tavasszal újul meg és ennek keretében 1200 új bringa érkezik Budapestre. Az almazöld-színű kerékpárok súlya mintegy 15 százalékkal lesznek könnyebbek. Fújt gumikkal szerelik fel a bicikliket, így jóval könnyebben és gyorsan lehet majd tekerni azokat, mint a régi változatokat, melyek kissé lomhák és nehezek voltak. Tavasztól agydinamós, görgős agyfékes bringákból áll majd a flotta – írja az Index.

Tavasszal az elektromos-robogó megosztó, a Blinkee is visszatér. A robogó elektromos hajtási rendszerét megviseli a téli hideg, ezért szünetel a szolgáltatás. 2020-ban több mint 15 ezeren használták a robogó megosztót, és több mint 500 ezer kilométert tettek meg. A Blinkee ezért a flotta bővítését tervezi.

Különösen az autómegosztó szolgáltatások között nagy a verseny a felhasználókért. Három nagyobb cég működik a piacon. A tarifák között nincs nagy eltérés. Ezért kényelmesebb szolgáltatásokkal próbálnak még több felhasználót magukhoz csábítani.

A Mol Limo is több újítással készül tavaszra. A felhasználók visszajelzéseire építve a jövőben hosszabb, akár háromnapos vidéki utazásokra is lehet majd használni napi díjas bérlési konstrukcióban. Egy online piackutatás szerint ezt a lehetőséget hiányolta minden ötödik felhasználó.

A 2020-as adatok alapján a Mol Limót átlagosan 30 perces utakra veszik igénybe. A közösségi autózásban élenjáró európai városok tapasztalatai szerint egyetlen megosztott autó képes öt vagy akár tíz saját gépkocsit kiváltani. Kevesebb parkolóhelyre van szükség, és a környezeti terhelés is kisebb.

Az autómegosztó szolgáltatók közül a Limónak van a legnagyobb flottája, összesen 450 autót állítottak forgalomba. A felhasználók 10 különböző típus, 5 benzines és 5 elektromos kocsi közül választhatnak.

A GreenGo 2016-os indulása óta megtett kilométerek száma közelít már a 10 millióhoz, és mivel a teljes flotta csak elektromos autókból áll, több mint 1,5 millió kilogramm szén-dioxid-kibocsátástól kímélték meg eddig Budapestet. A cég nem tervez változtatni az áraikon.

A GreenGo flottája 300 Volkswagen e-UP!-ból áll, melyet kétféle konstrukcióban vehetnek igénybe az alkalmi és a havi díjat fizető felhasználók. A társaság 2020 tavaszán a piacon elsőként tette elérhetővé a napi díjas konstrukciót, amikor fix árért, további költségek nélkül lehet használni az autókat.

A harmadik autómegosztó, a Drive Now (Share Now) nem reagált a portál megkeresésére.