Nyitókép: MTI/Balázs Attila

A dízelautók jobban vizsgáztak, mint a benzinesek

Infostart / MTI
2020. október 8. 10:10
Négy városban, Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden 673 jármű műszaki-környezetvédelmi állapotát ellenőrizték szeptember végén.

Az idén már huszonnegyedik alkalommal megrendezett közúti közlekedési környezetvédelmi akció célja a magyarországi gépkocsiállomány átlagos állapotának felmérése, és a közlekedők figyelmének felhívása autójuk esetleges hibáira - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

A közúti ellenőrzés az elmúlt évekéhez hasonló eredményt hozott, tíz gépkocsiból csak egy-kettő esetben találtak kifogásolnivalót a szakemberek. A dízelüzemű járművek nagyobb arányban feleltek meg maradéktalanul az előírásoknak, mint a benzinesek.

Általános tapasztalat, hogy a haszongépjárművek átlagos életkora alacsonyabb a személyautókénál, és a környezetvédelmi szempontoknak is a teherautók tesznek eleget inkább.

Az ötnapos akcióban, naponta változó helyszíneken 413 személygépkocsit és 260 haszongépjárművet - köztük hat nyerges vontatót - ellenőriztek. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya meghaladta a 33 százalékot.

Az ellenőrzött autók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt. A hat nyerges vontató átlagéletkora mindössze 4 évre jött ki.

A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók összességében korszerűbb és tisztább állománya többek között annak tudható be, hogy a járművek közlekedése után fizetendő útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg - tette hozzá az ITM.

A kirívóan rossz beállítású, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel, addig a szükséges javításokat el kell végeztetniük - hangsúlyozták. A tárca tájékoztatása szerint az ellenőrzés idén kísérleti jelleggel zajméréssel bővült.

A közlemény szerint Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kijelentette: a magyarországi üvegházhatásúgáz-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel.

A kibocsátás csökkentése nagymértékben elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, frissítésével. Többnyire káros hatásúak azok a leggyakrabban teljesítménynövelés céljából, változatlan fogyasztást ígérve elvégzett beavatkozások is, amelyek a paraméterek módosításával a levegő- és zajszennyezés növeléséhez vezetnek, megrövidítik a jármű élettartamát. "Így már az is jelentős előrelépést hozhat, ha saját biztonságunk és a tiszta Magyarország érdekében jobban odafigyelünk autónk állapotára, rendszeres, szakszerű karbantartására" - mondta az államtitkár.