A robotok nem vonhatók felelősségre az általuk okozott károkért, azokért elsősorban az üzembentartó és az üzemeltető tartozik felelősséggel – mondta az InfoRádiónak a Mesterséges Intelligencia Koalíció szakértője, Necz Dániel.
"Különválik a polgári és a büntetőjogi felelősség. Polgári jogi értelemben az üzembentartó felel. Egy önvezető autó magasabb szintű felelősséget jelent az üzembentartónak, tehát annak, aki ezt a gépet tartósan üzemelteti, felügyeli. Egy vállalkozás is, amely önvezető tesztautót fejleszt, bármilyen probléma esetén felelősségre vonható" – fogalmazott.
A szakértő felhívta a figyelmet arra is, hogy a büntetőjogi szabályokra is érdemes odafigyelni.
"Előfordult nem egyszer az Egyesült Államokban, hogy
önvezető autó okozott balesetet, és a tesztpilótát vonták büntetőjogi felelősségre
annak ellenére, hogy önvezető autóról beszélünk. Persze az automatizációnak különböző szintjei határozhatók meg, nyilván egy alacsonyabb szintű automatizáltságnál a vezetőnek jobban oda kell figyelnie, képesnek kell lennie arra, hogy beavatkozzon, és csak a teljes automatizáltságnál merülhet az fel, hogy a vezetőt nem terheli felelősség. De ez az időszak még nem jött el" – tette egyértelművé Necz Dániel.
Ebből kiindulva beszélt arról, mi van akkor, ha szoftverhibából adódik gyakorlati probléma.
"Ez főleg a polgári jogi felelősség területét érinti, vagyis azt a kérdést, hogy a szoftver gyártóját, szolgáltatóját mennyiben terheli felelősség balesetnél. Volt már olyan nyilatkozat autógyártó részéről, hogy felelősséget vállal az automatikus üzemmódban okozott balesetekért. Nyilván ezek a nyilatkozatok majd szerephez juthatnak, de szerintem
a veszélyes üzemnél a működtetői felelősség domináns marad"
– mutatott rá. Büntetőjogilag pedig a teljes automatizálás korszakáig a vezető lesz felelős.