Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Így vágna rendet budapesti közlekedésben az autóklub

Infostart
2020. szeptember 25. 06:31
A fővárosi közlekedésszervezési kísérletekről mondott véleményt, saját felméréseivel kiegészítve, az autós szervezet.

A Magyar Autóklub Országos Elnöksége áttekintette a fővárosi közlekedésszervezési kísérleteket, értékelte a klubtagság és a közlekedők körében végzett kérdőíves felmérése nyomán érkezett válaszokat.

Ezek eredményeként – miközben egyetértenek azzal, hogy a fővárosban a lehetőségek szerint továbbra is szerepeljen a célkitűzések között forgalomcsökkentés egy zöldebb, tisztább, minél élhetőbb város elérése érdekében – kijelentik: e célokat nem lehet kizárólag az autósok érdeksérelmével elérni, inkább a feltételrendszer kiegyensúlyozott megteremtése és komplex együttes gondolkodás keretében látják megvalósíthatónak.

Úgy vélik, az alábbiak az előfeltételei egy élhető város kialakításának:

  • Haladéktalanul meg kell építeni még optimális használható távolságban az M0 körgyűrű hiányzó szakaszát, mert így lehet elvezetni az átmenő forgalmat.
  • A várostervezés során mellőzni kell a belvárosi területen a forgalomgeneráló beruházásokat (irodaházakat, lakóházakat és üzletközpontokat), meg kell vizsgálni az előkészítés alatt álló beruházások leállításának lehetőségét.
  • A város közlekedésszervezése során előnyben kell részesíteni a forgalmat a felszín alá terelő és a forgalom folyamatosságát biztosító további alternatív megoldásokat, ezek sorában például a gyalogjárdák célszerűbb felhasználásának lehetőségét is.
  • A kerékpárosok bővülő jogai mellé kötelezettségeket is kell telepíteni, mert jelenleg a beazonosíthatatlanság előnyei révén jelentős részük szabályismeret hiányában, de legalábbis a jogkövetés szándéka nélkül közlekedik az utakon. Hasznos lenne nyilvántartás vezetése és felelősségbiztosítás rendszeresítése, az általuk okozott károk megtérülése érdekében.

Mindezeken túl Budapest főváros vezetése felé további konkrét javaslatokkal éltek:

  • Haladéktalanul felül kell vizsgálni a lámparendszerek áteresztőképességét, a forgalmi rendszereket és azokat optimalizálni kell a gépjárműközlekedés szempontjait is figyelembe véve.
  • Fel kell mérni a P+R parkolók számát, megoszlását és mielőbb folytatni kell azok ütemezett az eddiginél szélesebb körű bővítését.
  • A városi, elővárosi közlekedés helyzetét alkalmassá kell tenni arra, hogy a megnövekedett létszámú, illetve az agglomerációból érkező lakosság zavartalan közlekedését biztosítsa. A csúcsidőszakokban jelentkező torlódások csökkentése érdekében kedvezmények nyújtásával szükséges támogatni a home office munkavégzést, a lépcsőzetes munkakezdést és az elektronikus ügyintézés további terjedését. Ezeken a területeken mind a kormányzati, mind az önkormányzati szervezetek részéről lennének elvárható intézkedések.
  • Felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül kialakított kerékpársávok jelentős részét. Többségük káros, fokozza a balesetveszélyt, a károsanyag-kibocsátást és társadalmi feszültséget keletkeztet, ami a rossz idő beálltával elviselhetetlenné válhat. Az élhető város modellje nem érhető el önmagában a kerékpáros közlekedés autóforgalom hátrányára történő támogatásával.
  • A kerékpáros közlekedés volumene (2%) egyértelművé teszi, hogy annak még feltételezett ugrásszerű növekedése sem teremti meg önmagában az élhetőbb város modelljét, a kerékpáros közlekedést annak támogatása mellett annak volumene és a mobilitásban betöltött szerepe arányában kell kezelni.
  • A kerékpáron közlekedők oktatására és közlekedésük ellenőrzésére az eddiginél fokozottabb figyelmet kell fordítani a szükséges források hozzárendelése mellett.
  • A döntéshozók figyelmébe ajánlható a pozitív ösztönzés lehetősége is, melynek keretében kimunkálható, hogy az autóját alkalmanként leállító autóvezető kedvezményesen utazhasson a BKK járatain, és a belvárosban lakók autójuk tárolására szélesebb körben kapjanak lehetőséget parkolóházakban, mélygarázsokban, ezért indokolt azok építésének támogatása, csereingatlanokkal, adókedvezményekkel.

Azt írták, a Fővárosi Főpolgármesteri Hivatallal érdemi együttműködésre nem volt lehetőségük, Karácsony Gergely Főpolgármester augusztus 31-i sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy 22 civil szervezettel egyetértve hozta meg döntését a főutakon létrehozott kerékpársávok véglegesítéséről.