A legnagyobb magyar gőzhajó, az I. világháború idején vízre bocsátott, eredetileg IV. Károly nevét viselő Szőke Tisza II. a 2000-es évek elején került a Szeged melletti tápéi öbölte, ahol 2012-ben elsüllyedt. A járművet elkezdték feldarabolni, de végül leálltak a munkálatokkal.
Október elején mentőakcióba kezdett a Hajózásért Alapítvány, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába. Ők bízták meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére - írta a delmagyar.hu.
Galéria a hajóról 1938-tól 2019-ig:
Idén október 5-én a rendkívül alacsony vízállás lehetővé tette a munkálatok megkezdését. Azóta a roncsot felhozták a vízfelszínre és a parthoz közelebb vontatták. A hajó egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.
A kiemelést a tervek szerint még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést.
"A parton a kárfelmérés után derül ki, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni" – mondta el a portálnak a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora. Ezt az alapítványt direkt a hajó megmentése miatt hozták létre, és már övék a gőzös. Heizler Tamás szavaiból az is kiderült, még nem lehet tudni, hogy egyben marad-e a hajótest, de mindent megtesznek ezért.