Nyitókép: Pixabay.com

Influenszervilág: óriási a felelősség

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2019. szeptember 21. 13:35
A „szent amatőrök”, vagyis az influenszerek és a követőik úgynevezett paraszociális kapcsolatban vannak, amely érzélmi értékességét tekintve még a barátságot is felúlmúlhatja, ezért fontos, hogy a hírességek tisztában legyenek a felelősségükkel - vélekedett az InfoRádióban a téma szakértője, Tari Annamária pszichológus.

Legalább 15 éve annak, hogy leírták, az internet el fogja mosni a státuszkülönbségeket és elhozza majd a "szent amatőrök" kultuszát, ami azt jelenti, hogy bárki indíthat blogot, bárki válhat tanácsadóvá, bárki azt csinál az interneten, amit akar, annak nevezi ki önmagát, aminek akarja - vélekedett az InfoRádióban a mára kialakult influenszervilág "őskorszakáról" Tari Annamária pszichológus.

"A profiknak, a hivatásosoknak, a valódi szakembereknek a korszaka szépen lassan lejár"

- tért át a jelenre.

A következő szerinte, amire érdemes figyelni, hogy fogyasztói társadalomban élünk, és ez az információs korral együtt azt fogja jelenteni, hogy a marketingtudománynak is új csatornákat kell találnia, mert megjelennek azok a generációk, amelyek nem olvasnak hirdetési újságot, nem néznek reklámokat a tévében.

"Megjelennek az online elérési formák. Ennek következménye a sajátmárka-építés elindulása, ami

elkezdi kitermelni azokat az embereket, akik az online térben különböző vágyakkal színre lépnek.

Kialakul a hajdani rajongók körére emlékeztető, egyoldalú viszony, csak hát régen a színészbejáróig lehetett eljutni, ezzel szemben a mai paraszociális kapcsolat beviszi a rajongót az adott ember lakásába" - folytatta a szakember, aki szerint így egy érzelmekkel telített társas kapcsolat jön létre, amelyet a világon meglepően sok kutatási eredmény értékel úgy, hogy

az Y-generáció 40 százaléka már azt mondja, ezek a kapcsolatok erősebbek, jobbak, fontosabbak, mint a barátságok.

Tari Annamáriának úgy tűnik, ezek a kapcsolatok a szóban forgó rétegnél kielégítőbbek a nárcisztikus vágyaknak, mint a barátságok.

A szakember szerint nem véletlen az sem, hogy

a Z-generáció például már zenét is jobbára aszerint választ, hogy melyik látszódik jobban

számára, mert ami "jobban fel van építve", azt fogja választani, függetlenül attól, hogy tetszik-e. "A megjelenés mindent visz. Egy influenszer pedig tisztában van ezzel, de érzékelnie kell a felelősséget, hogy ő már a tömegmédia része" - tette hozzá.

Influenszer helyett tartalomgyártó

Influenszerügyben a napokban konferenciát is rendeztek Budapesten Shane Tusup, Istenes Bence és Puskás Peti részvételével. A fesztivál főszervezője, Hinora Ferenc az InfoRádióban azt mondta, hogy az influenszereket helyesebb lenne inkább tartalomgyártóknak nevezni, és nem igaz, hogy mindannyian teljesítmény nélkül lettek híresek.

"A tartalomgyártás sokat változott az elmúlt években, ezt próbáltuk átadni, az influenszereknek és a marketingszakmának egy olyan platformot nyújtani, ahol közösen tudják megbeszélni az őket érintő kérdéseket" - mondta Hinora Ferenc.

Olyan előadókat válogattak, akik "letettek valamit az asztalra", nem "csak kontentgyárosok".

Felhívta a figyelmet, hogy

a hagyományos médiában is megjelennek olyan személyek, akiknek a gyártott tartalma nem mindenki számára releváns, nem mindenkinek tetszik, de megvan az adott célcsoport, amely nézi.

"Az influenszerség kezdi magát szakmává kinőni, de ezt a szakma úgy hívja, hogy tartalomgyártás" - tisztázta.

Úgy látja, a piac folyamatosan tisztul, hiszen sok influenszer nem tudja "eladni magát", a legjobbak pedig tudják, felelősséggel tartoznak a követőik iránt; kell hogy legyen minőségi tartalom, ami mellett aztán minőségi reklám is megjelenik. "De

csak a legjobbak fognak fennmaradni"

- fűzte még hozzá. Szerinte azoknak, akiket sokan követnek, mindig példát kell mutatniuk.

Kell egy kis valóság

"A közösségi oldalakon mindenki a legszebb, legjobb oldalát mutatja, nem a valóságot.

A mostani tizenévesek tehát ezeken a csatornákon nem a valóságot látják"

- vélekedett az InfoRádióban Herczeg Szonja újságíró, a Bjutipercek című Facebook-videosorozat gazdája, aki nem csupán kigúnyolja a netes hírességeket, hanem igyekszik rámutatni, hogy a mindig tökéletesnek és sikeresnek mutatkozó influenszerek irigységet, szorongást és önbizalomhiányt terjesztenek.

Mint rámutatott, van, akinek rossz napja van, van, akit leszid a főnöke, van, akinél nem stimmel minden, ezért ő azt szeretné, ha valaki önbizalomhiánytól vagy megfelelési kényszertől szenved, lásson egy kis valóságot is.

"Az influenszernek nyilván az is mindig a feladata, hogy jól nézzen ki, jó legyen a kép, a videó pöpecül meg legyen vágva, hiszen ha nem lenne meg, nem valószínű, hogy velük reklámoznának a cégek" - mondta. Szerinte

ha az influenszerség mögött felelősség van, akkor jó lenne, ha ennek mindenki megfelelne.

"Ha valaki véleményvezér, annak a felelősségét is vállalja, olyan üzenetet közvetítsen, ami a valóságot tartalmazza" - tette hozzá, tisztázva, nem az influenszerség, hanem a felszínesség ellen harcol.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Influenszerjelenség - Herczeg Szonja
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Influenszerjelenség - Hinora Ferenc
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Influenszerjelenség - Tari Annamária
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást