Nyitókép: MTI/Soós Lajos

Okosítják az átkelőket: nagy segítség a gyalogosoknak

Infostart
2018. november 22. 13:51
Három gyalogos-átkelőt tettek „okossá” Kecskeméten, ezeknél az úttestbe épített prizmák villogni kezdenek, ha gyalogos közeledik. A tapasztalatok szerint a fényjelzés növeli a gépkocsivezetők megállási hajlandóságát.

Múlt ősszel és télen igen sok, több mint egy tucat gyalogosgázolás történt Kecskeméten, köztük sajnos halálos kimenetelű is. Riasztó tény, hogy jó néhány gázolás zebrán következett be. Minderre reagált az önkormányzat és a városüzemeltetési bizottság, és elkezdték vizsgálni, miként lehetne a gyalogosátkelőket biztonságosabbá tenni.

A Kecskeméti Rendőrkapitányság javaslatait is figyelembe véve elkészült egy terv.

Összesen több mint 45 gyalogosátkelőnél történt idáig valamilyen beavatkozás,

például előjelző piktogramot festettek fel, villogó táblákat, esetleg korlátot helyeztek ki, sok helyen prizmát süllyesztettek a burkolatba, a kiskörúton, a tragikus baleset helyszínén pedig forgalomirányító lámpát szereltek fel.

Három helyszínen okoszebrákat alakítottak ki.

Ezeknél mozgásérzékelők észlelik, ha gyalogos közelít az átkelőhöz, és automatikusan felkapcsolják az úttestbe épített prizmákat, így figyelmeztetve a sofőrt az elővigyázatosságra és a fékezésre (majd az érzékelők le is kapcsolják a villogást, ha a gyalogos eltávolodott a zebrától).

Homoki Tamás alpolgármester elmondta: a háromból kettő okoszebrára az önkormányzat biztosította a közel 4,5 millió forintos forrást, egyre pedig a Generali a Biztonságért Alapítvány kifejezetten erre a célra kiírt pályázatán nyertek el 2,05 millió forintot.

– A gépjárművezetőknek mindig be kell tartaniuk azt a KRESZ-ben előírt kötelezettségüket, hogy ha az átkelőnél gyalogos tűnik fel, akkor kötelező megállniuk.

Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a gyalogosok még azokon a helyeken sem léphetnek le körültekintés nélkül az úttestre, ahol nekik elsőbbségük van

– mondta Homoki Tamás.

A tapasztalatok szerint az okoszebránál a villogás valóban felhívja a sofőrök figyelmét a lassításra, fékezésre. Debrecenben egy zebránál megmérték a gépjárművezetők megállási hajlandóságát, és az „okosítás előtt” csak 55 százalékuk engedte el a gyalogost, ha már készült lelépni az úttestre. A villogó prizmák telepítése után két héttel ez az arány már 65 százalékra nőtt, két hónap után pedig 76 százalékra.