Nyitókép: Pixabay.com

Minden negyedik balatoni vállalkozás szabálytalanul működik

Infostart
2018. augusztus 1. 09:25
A NAV több száz munkatársa folyamatosan ellenőrzi a Balatonnál a vendéglátóhelyeket, árusokat, szolgáltatókat. Július közepén egy hét alatt majdnem háromezer vizsgálatot végeztek a revizorok, és minden negyedik vállalkozásnál találtak valamilyen szabálytalanságot.

Az ellenőrzéssorozat előtt az online pénztárgépekből érkező forgalmi és bevételi adatok elemzésével választják ki azokat a vállalkozásokat, amelyeknél felmerülhet valamilyen szabálytalanság.

Árulkodó jel lehet például az, ha egy strand négy büféjéből egynek jóval alacsonyabb a pénztárgépben rögzített forgalma a másik hároménál.

Az ilyen eltérések arra utalnak, hogy a tisztességesen működőkkel szemben az adott vendéglátó a szabályok kijátszásával próbál előnyhöz jutni.

Az ellenőrök a Balaton mindkét partján, a legkedveltebb üdülőhelyeken és a kisebb településeken is rendszeresen ellenőrzik a szálláshelyeket, az éttermeket, ajándékboltokat, cukrászdákat, lángossütőket és más kereskedőket, szolgáltatókat.

A strandokon, piacokon és vásárcsarnokokban működő vállalkozások közül is kiszűrik a kockázatosnak tűnő helyeket.

Az egy hét alatt végzett több ezer ellenőrzésből kiderült, hogy minden negyedik vállalkozás vétett a szabályok ellen, ami leggyakrabban abból adódott, hogy a vásárlók kifizették a vételárat, de nem kaptak nyugtát. Ilyenkor az összeget nem is ütik be a pénztárgépbe, amit az is alátámaszt, hogy

a kasszában lévő pénz jóval több, mint a szabályosan rögzített bevétel.

A Balatonnál és környékén az sem ritka, hogy úgy alkalmazzák az eladót vagy a kiszolgálót, hogy nem jelentik be, munkájáért pedig zsebbe fizetnek.

A NAV idén már azt is ellenőrzi, hogy a szolgáltatók megfizetik-e a turizmusfejlesztési hozzájárulást, illetve, hogy az étel- és italautomaták regisztrációját elvégezték-e az üzemeltetők.