Nyitókép: Pxhere

Magyar nyaralók horrorsztorija, fontos tanulságokkal

Infostart
2018. július 27. 14:00
Komoly indulatokat keltett a közösségi médiában egy Máltán pórul járt magyar család története. Az előre kifizetett szálláshelyet zárva találták, a foglalási portál szerintük cserben hagyta őket. Az utazási szakértő szerint nincs minden veszve, van mód, ahogyan vissza lehet kérni a pénzt.

A Facebookon osztotta meg a szállásfoglaló oldallal kapcsolatos negatív tapasztalatait a minap egy magyar utazó. Az illető hölgy Máltára foglalt szállást, amit előre ki is fizetett, ám a megérkezéskor kiderült, hogy a szálláshely már egy ideje zárva van, nem fogad vendégeket.

A booking.com ugyan próbált más szálláshelyet felajánlani, de a kárvallottak nem fogadták el, és végül maguk találtak megfelelő szálláshelyet, igaz, az eredetinél kicsit drágábban. A booking.com megígérte, hogy az előre kifizetett díjat és a két szálláshely ára közötti különbözetet átutalja a károsultnak. Ez mind a mai napig nem történt meg - taglalta az esetet a turizmus.com.

A szolgáltatóval folytatott kommunikáció időközben vitává fajult, az utas pedig dühét egy nyilvános poszt formájában osztotta meg a nagyközönséggel. Miközben a kommentelők egy része a szállásfoglaló oldallal kapcsolatos negatív tapasztalatait osztotta meg, sokan voltak, akiknek soha nem volt semmilyen problémájuk a booking.com-mal.

Nem a közvetítő irodával jön létre a szerződés

Az esettel kapcsolatban a turizmus.com megkérdezte Salamon András utazási szakjogászt, aki felhívta a figyelmet, hogy minden utazásnak a szerződés(ek) elolvasásával kell(ene) kezdődnie. A booking.com - holland és uniós jognak megfelelő - szerződési feltételeinek első pontja taglalja, hogy ők csak egy felhasználói felületet nyújtanak a szállásadóknak, ahol be tudják mutatni szolgáltatásaikat, hirdethetik, kínálhatják kiadó szobáikat.

A booking.com egyértelműen deklarálja, hogy a szolgáltató által bemutatott, leírt információk valódiságáért, teljességéért nem vállal felelősséget, illetve felhívja a figyelmet, hogy a szállás lefoglalásával minden esetben a megrendelő és a szolgáltató között jön létre közvetlen szerződéses jogviszony – a booking.com csak mint közvetítő szerepel az ügyletben.

A nem létező szállásért előre kifizetett pénzt a booking.com nem csak nem tudja visszafizetni (nem az ő számlájára érkezik meg az utalás), de nem is fizetheti vissza, mert nincs közvetlen jogviszonyban az utazóval.

Legfeljebb segíthet abban, hogy a szolgáltató visszautalja a jogtalanul kért és elfogadott szállásdíjat. Erre tehet ígéretet, ha azonban nem sikerül, vagy az utazó megkeresésére nem reagál, az nem jogsértő, legfeljebb udvariatlan és etikátlan magatartás.

Nincs minden veszve

A nem létező szolgáltatásért kifizetett pénzt vissza lehet szerezni, csak nem a booking.com-tól. Ha a fizetés bankkártyával történt, akkor a kártyát kiadó banknál kell benyújtani a visszaigénylést nem teljesített szolgáltatás jogcímén, és a bank viszonylag rövid időn belül visszafizeti a teljes összeget.

Más fizetési mód esetén a károsult, mint fogyasztó kérheti az európai fogyasztóvédelmi szervezet segítségét, vagy a lakóhelye szerint illetékes bíróságon európai fizetési meghagyás kibocsátását kérheti a szálláshely, vagy annak tulajdonosa ellen. A két szállás közötti árkülönbözetet szintén a fizetési meghagyásban lehet érvényesíteni.