Nyitókép: Balogh Zoltán

Nincs utasbiztosítás, a szakszervezet szerint a sofőrök nyakába varrnak mindent

Infostart / InfoRádió - Szabó S. Gergő
2018. június 22. 17:11
Az utasbiztosítási változások miatt a legtöbb vitás esetben a járművezetőket terheli a felelősség, ha az utasoknak kárigényük keletkezik - állítja az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. A BKV közleménye szerint utasbiztosításuk ugyan nincs, de felelősségbiztosításuk van.

Amilyen „hangosan” bevezette 2012-ben, olyan csendben kivette már néhány évvel ezelőtt a BKV a jegyekből és bérletekből az utasbiztosítást. Azóta lényegesen bonyolultabb és időigényesebb is behajtani egy esetleges baleseti kártérítést a cégtől - áll a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet közleményben.

A társaság a jegyhez adott biztosítás felbontása óta felel az utasok testi épségéért, és ha megsérül valaki és jogosan kér kártérítést, azt ki kell fizetnie.

Munkavállalók felelőssége

A változás annyi, hogy most már nem automatikusan megy a kárigény a biztosítóhoz, hanem az utasnak kell bizonyítania a kárt, és a kárbíróságon ezt a kárigényét érvényesíteni. Kevesen csinálják végigi ezt a procedúrát - mondta Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.

A vállalat próbálja ezt a munkavállaló felelősségére áttolni és az ilyen károkat a munkavállalókkal megfizettetni,

ahogy az egyéb anyagi károkat is, mondjuk a járműben keletkezett károkat is - tette hozzá az érdekképviselet elnöke.

"Ha a járművezető nem tudja bizonyítani azt, hogy indokoltan, a vagyon- és személybiztonság érdekében vészfékezett, akkor ezért őt terheli a felelősség és minden esetleges kárt rá próbálnak hárítani" - hangsúlyozta Naszályi Gábor. Hozzátette, a sokmilliós tételek kifizetését nem a járművezetők pénctárcájához van szabták.

Anyagi nehézségek a BKV-nál

A Szakszervezet elnöke szerint anyagi megfontolások miatt alakította ki ezt a hozzáállást a BKV vezetése, mivel forráshiánnyal küzd a vállalat, és ahol tud ott spórol.

"Saját állításuk szerint ezzel éves szinten 50 millió forintot takarítanak meg, mert ennyibe került a biztosítás. Az hogy egy utas ne legyen biztosítva, szerintem megengedhetetlen"

- magyarázta Naszályi Gábor.

A BKV válaszközleményében az áll, hogy gazdaságtalansága és előnytelensége miatt mondta fel a közlekedési társaság 2012-től a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-vel kötött utas-balesetbiztosítását, amelynek fenntartására egyébként a BKV-t nem kötelezi jogszabály.

A közlemény szerint

a BKV-nak ugyan nincs utas-balesetbiztosítása, de van felelősségbiztosítása,

így a partner biztosító társaság helytáll a BKV által okozott károk megtérítéséért a biztosítási szerződésben meghatározott kártérítési limit mértékéig, amennyiben a magyar jogszabályok alapján a közlekedési társaság felelőssége a károk bekövetkezésében megállapítható. Arról, hogy a sofőrökre hárítanák ezt a felelősséget, ahogyan azt a szakszervezeti vezető állítja, a közlemény nem tér ki.

A bekövetkezett változásról 2012-ben több helyen közleményben tájékoztatták az utazóközönséget - írja a BKV.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
BKV-sofőrökre hárítják biztosítási ügyeket
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást