Autósok, figyelem, fontos határvonal közeleg

Infostart
2018. március 9. 09:12
A magyar autósok több mint fele március második felére időzíti a téli gumi nyárira való cseréjét, bízva abban, hogy hőmérséklet akkora már tartósan meghaladja a 7°C fokot. Az utakon autózók ötöde még mindig nem tudja, hogy ha a futófelület mintázat mélysége kevesebb, mint 3 mm, akkor az már egyáltalán nem biztonságos.

A nagy abroncscsere március második felében érkezik, az autósok 55 százaléka ekkor indul el a szervizbe, harmaduk viszont ennél kicsit pesszimistább, és kivárja az áprilist - derül ki a Vredestein online kutatásából.

  • Az autósok több mint fele úgy számol, hogy közel 10.000 forintot fog költeni a szettek cseréjére, de ötödük azt se zárja ki, hogy 4 gumi téliről nyárira való átszerelése ennél többe kerül.
  • A válaszadók közel 18%-a otthon, saját maga szereli fel a nyári gumikat a téli helyett.
  • A négy évszakos abroncsok  nem elterjedtek hazánkban, csupán a válaszadók 6,9 százaléka használ ilyen típusú gumit. Ők csak akkor cserélnek, ha azokon kopás jeleit fedezik fel.

A kutatásból az is jól látszik, hogy az autósok túlnyomó többsége árgus szemekkel figyeli a hőmérőt, és ha az 7 fok feletti hőmérsékletet mutat, úgy gondolják, hogy elérkezett a nyári gumira váltás ideje.

A kopott nem biztonságos

Az autósok 80 százaléka már tudja, hogy Magyarországon a törvényileg előírt mintázatmélység 1,6 mm, ötödük viszont még mindig nincs tisztában a hazánkban is érvényben lévő szabályozással.

Kevesebben tudják viszont azt, hogy a biztonságos vezetéshez szükséges mélység 3-4 mm,

az autósok harmada gondolja úgy, hogy ennél kopottabb abroncsokkal is bátran indulhatnak útnak. Ez azért is érdekes, mert a válaszadók 60 százaléka élt már át olyan veszélyes helyzetet, amelynek oka a nem megfelelő abroncs volt.

"A kopott, fékezéskor nem megfelelően tapadó, a vízen elcsúszó abroncs ékes példája az ellenőrzés hiányának. Azt is meg kell jegyeznünk, hogy a válaszadók 35%-a számolt be arról, hogy kátyúba futás miatt érte gumiját sérülés" - összegzett Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.

A futómű hibái

A válaszadók közel harmada saját maga ellenőrzi autójának gumiabroncsait, amely számos további veszélyhelyzetet vonhat maga után, hiszen a belső oldalak vizsgálata ilyenkor sok esetben elmarad.

„A szokatlan rendellenes kopást rossz futómű vagy lengéscsillapító is okozhatja, ezeket a hibákat egy szakember azonnal észreveszi” - mondta el Mikolai.