Kritika a gyerekeknek szóló alkalmazásoknak

Infostart / InfoRádió - Sigmond Árpád
2018. január 31. 09:22
Egy friss kutatás szerint a legtöbb applikáció alkalmatlan arra, hogy a gyerekek elsajátítsák rajta az anyanyelvüket vagy fejlesszék nyelvi készségeiket.

Bár akár készségfejlesztő hatással is lehetnének a gyerekek számára leggyakrabban letöltött tabletes applikációk, a legtöbb mégis értelmetlen, mondta egy nemrég lezárult kutatás alapján az InfoRádiónak Takács Zsófia Katalin, az ELTE adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője.

A kutatásban négy európai országban:

Hollandiában, Törökországban, Görögországban és Magyarországon vizsgálták a szakemberek a gyerekeknek szóló, legnépszerűbb alkalmazásokat.

Takács hozzátette, hogy a kutatás során meglepően kevés olyan applikációval találkoztak, amely a helyi nyelven bármilyen beszédet tartalmazott volna:

A Magyarországon vizsgáltak közül nagyjából 10% volt magyar nyelvű.

Például a Minecraft vagy a Lego bizonyos alkalmazása fejleszthet térbeli vagy vizuális képességeket, de az ELTE adjunktusa szerint magát a nyelvhasználatot nem gyakorolhatják a gyerekek. Szerinte azon kívül, hogy kevés magyar nyelvű applikáció van, az is rossz tendencia, hogy a legnépszerűbb alkalmazások többségének nincs fejlesztő hatása, csak valamilyen mechanikus mozgást követelnek meg, vagy olyasmik, mint például a sminkelős, hajvágós applikációk. 

„A digitális mesekönyvek ügyében, amit alaposabban kutattam, elég erős bizonyítékok vannak arra, hogy nagyon is hozzá tudnak járulni a gyerekek szövegértési képességéhez, szókincséhez” – mondta Takács Zsófia, aki hozzátette, hogy nagyszerű applikációkkal nagyszerű dolgokat lehetne elérni, ezért tarja sajnálatosnak, hogy a kínálat „nem túl fényes”. 


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Nem túl fényes a jelenlegi applikációk kínálata
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást