Így alakulhat át Budapest tömegközlekedése

Infostart
2018. január 3. 19:51
A XVII. kerületi polgármester szerint 2020 után kezdődhetne a 2-es metró összekötése a gödöllői HÉV-vel és a rákoskeresztúri szárnyvonal kiépítése. Riz Levente az InfoRádiónak elmondta, hogy a tervezők szerint nincs technikai akadálya a metró és a HÉV összekötésének.

A Gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése már 2009 óta hivatalos projektje a fővárosnak – mondta az InfoRádiónak Riz Levente, a XVII. kerület polgármestere, aki szerint ez 320 ezer embert érint.

A fejlesztés két fő projektelemből áll:

  • az Örs vezér terén a kapcsolat megteremtése a metró és a HÉV között, illetve a XVI. kerületi és a Gödöllőig tartó szakasz újjáépítése,
  • a rákoskeresztúri szárnyvonal.

Megvalósíthatósági tanulmányok készülnek, a következő lépés pedig az engedélyes tervek kidolgozása, amit a főváros megrendelt. Ezek várhatóan 2019-re eljutnak a jogerős építési engedély szintjéig – tette hozzá a polgármester

Négy alternatíva létezik.

  • a legolcsóbb a Veres Péter út-Sárgarózsa utca csomópontjában lévő leágazás, amely aztán kéreg felett vezetne egészen a XVII. kerület határáig. A kerület lakótelepének a kezdeténél bukna a Pesti út alá, és tartana Rákoskeresztúr városközpontig.
  • A többi a körvasútnál történő leágazást preferálja, de ezek költségesebbek a polgármester szerint.

Riz Levente szerint a fejlesztés potenciális megvalósítása 2020 után lehetséges uniós kohéziós alapokból való finanszírozással. Kérdés ugyanakkor, hogy az EU mennyi pénzt biztosít közlekedésfejlesztésre, és ebből a keretből mekkora részt kaphat a központi régió. A mostani számítások szerint az Örs vezér tere és a Cinkota közötti szakasz 110 milliárd forintba kerülhet, a szárnyvonal kiépítésénél a legolcsóbb változat pedig 123-127 milliárdba. Emellett járművásárlásra is szükség van: 60-70 milliárdba kerülne beszerezni olyan szerelvényeket, amelyek egyszerre metró- és HÉV-üzemben is közlekednek. A rákoskeresztúri szárnyvonalon az Alstom-szerelvények járhatnának – fejtette ki. 

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke korábban azt mondta, hogy a metró- és a HÉV-vonal összekötése komoly problémákat is okozhat. „Szakmaiatlan ez javaslat, mert a HÉV és a metró rendszerében csak a nyomtáv a közös, minden más eltér. Ráadásul az új rendszerben hibrid szerelvények járhatnak Gödöllőre, más irányba pedig egyszerű kocsik. A metró peronokon kaotikus állapotok alakulhatnak ki, mert sokan hibrid, mások pedig a sima szerelvényeket várnák, és ennyi ember befogadására nem alkalmasak a meglévő állomások. 

Riz Levente szerint ugyanakkor ezek áthidalható problémák, és a tervezés részét képezi a peronok kialakítása is.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Riz Levente
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást