Sokat kell beszélgetni a gyerekekkel a reklámokról

Infostart
2017. június 18. 12:37
Reklámmentessé vált az M2 gyermek- és ifjúsági csatorna abban az idősávban, amelyben a legkisebbeknek szóló műsorok láthatók. Pap Szilvia, a Nemzeti Média- és Hírközlési hatóság főosztályvezetője az InfoRádiónak elmondta: ez egyéni vállalás, ugyanis a gyerekcsatornákra külön nincs reklámtörvény.

„A magyar médiaszabályozás nem korlátozza a gyermekműsorok környezetében bemutatható reklámokat, de megállapít olyan gyermekvédelmi szabályokat, amelyek a kereskedelmi közlemény valamennyi formája esetén alkalmazandóak” - jelentette ki Pap Szilvia.

A rendelkezések kiindulópontja ugyanaz, mint a műsorszámok korhatári besorolását előíró rendelkezéseké, vagyis az, hogy

a kiskorúak életkoruknál fogva sérülékenyebbek és tapasztalatlanabbak, emiatt a felnőtt nézőknél kiszolgáltatottabbak.

Éppen ezért a szabályok szerint a hirdetők nem használhatják ki a kiskorúak életkorából adódó hiszékenységet, tapasztalatlanságot és a szüleik iránti bizalmat – fejtette ki a médiafelügyeleti főosztályvezető.

„Éppen ezért egy kereskedelmi közlemény közvetlenül nem szólíthat fel kiskorúakat valamely áru, termék megvásárlására vagy bérbevételére. És arra sem buzdíthatja a gyerekeket, hogy rábeszéljék a szüleiket a reklámozott áruk megvásárlására. A kereskedelmi közlemény nem használhatja ki a gyerekek és szüleik közötti bizalmat” - mondta Pap Szilvia.

Hozzátette: a reklámok indokolatlanul nem is ábrázolhatnak kiskorúakat veszélyes helyzetben, az alkoholtartalmú italokat népszerűsítő reklámok pedig nem célozhatnak kifejezetten kiskorúakat és nem ábrázolhatnak alkoholt fogyasztó kiskorút sem.

A médiafelügyeleti főosztályvezető elmondta, hogy folyamatosan ellenőrzik a magyar joghatóság alá tartozó országos és körzeti televíziókat, csatornákat és rádiókat, és a bejelentések alapján is eljárnak.

Pap Szilvia közölte, hogy elég jó a helyzet a hatóság tapasztalatai szerint.

„A tévécsatornák és a rádiók betartják a törvényi rendelkezéseket, szerencsére kevés jogsértő példát tudok mondani.

Arra volt már példa egy kereskedelmi rádióban, hogy egy hirdetésben közvetlenül szólították fel a kiskorúakat egy gyerekeknek szóló újság megvásárlására” - számolt be a főosztályvezető.

Pap Szilvia úgy látja, hogy a jogszabályi környezet ebből a szempontból rendben van, és kezeli is a problémákat. Felhívta azonban a figyelmet a szülő-gyermek kapcsolat, illetve az iskolai és a szülői edukáció fontosságára.

„Igenis figyelnünk kell, hogy a gyermekek melyik televíziócsatorna mely műsorait és reklámjait nézik. Emellett pedig

nagyon sokat kell beszélgetnünk a gyermekünkkel arról, hogy mit hogyan gondolnak a reklámokkal kapcsolatban, hiszen ők hiszékenységük miatt fenntartás nélkül bármit elfogadnak, ami a televízióban, rádióban megjelenik, elhangzik”

- véli a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság médiafelügyeleti főosztályvezetője.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Nincs baj a reklámokkal
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Bővebben a reklámokról
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást