MLE: súlyos problémát okozhat a reklámadótörvény tervezett módosítása

Infostart
2017. május 3. 21:04
Az ellenzéki pártok nem támogatták a parlamentben a reklámadó emelését. A Magyar Lapkiadók Egyesülete szerint súlyos probléma a változtatás, mert az amúgy is alacsony nyereségű szektorban jövőre már másfélszer annyi adó fizetésére kötelezi a cégeket. Az InfoRádió által megkérdezett adószakértő szerint továbbra is csak idén jelent majd könnyebbséget a reklámadó törvény módosítása, jövőre pedig adóemeléssé válik.

Kósa Lajos értékelése szerint a reklámadó összege csökken, ha a mostani, és növekszik, ha az eredeti mértékéhez hasonlítjuk. A Fidesz frakcióvezetője a szerdai, Frakcióinfó nevet viselő sajtótájékoztatón azt mondta: addig akarják fenntartani a 7,5 százalékos szintet, amíg nem teljesítik azt az európai uniós kötelezettséget, amely a korábban - az EU által helytelenített szisztéma alapján - a költségvetésbe befolyt reklámadó-bevétel visszafizetését írja elő.

Ez szerinte körülbelül négy évig tarthat. Ha a visszafizetés megtörtént, utána szerinte "újra lehet gondolni" a rendszert. Az a kedvezmény megmarad, hogy 100 millió forintig mindenki adómentes, ahogyan a saját áru, szolgáltatás reklámozása is.

Kósa Lajos szerint az érintett adózók több lehetőség közül is választhatnak a visszajáró pénzzel kapcsolatban: visszakérhetik, elszámolhatják más adóknál, adóelszámolási számlán tarthatják, és állampapírba is fektethetik - tudósított az MTI.

Ellenzék: emelést jelent, fölösleges, csak a Fidesz érdekeit szolgálja

Az országgyűlési vitában Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára még mindig 9 százalékos reklámadóról beszélt, bár jelezte, hogy az akár kevesebb is lehet.

A Fidesz és a KDNP vezérszónoka, Bányai Gábor és Hollik István a kormánypártok támogatásáról biztosította a reklámadót.

A szocialista Józsa István viszont azt követelte, hogy töröljék el. "A propaganda ellenére kétszeresére emelik a reklámadót, amit végeredményben a választók fognak megfizetni."

A Jobbik vezérszónoka, Vollner János frakcióvezető szerint a Fidesz a saját hatalmi érdekeinek akarja alárendelni a reklámpiacot ezzel az adóval. "Az adó rendelkezései olyan módon lettek meghozva, hogy céloztak vele az RTL-re, és céloztak arra, hogy megszerezzék a reklámpiac minél nagyobb hányadát a maguk számára."

Az LMP szerint a reklámadó nem szorította vissza a káros tartalmakat és nem hozott jelentős bevételeket a költségvetésnek, ezért be kellene fejezni ennek a gengszermódszernek az alkalmazását - fogalmazott Ikotity István, az ellenzéki párt vezérszónoka.

Adószakértő: ez emelés

Továbbra is csak idén jelent majd könnyebbséget a reklámadó törvény módosítása, jövőre pedig adóemelést, jogszabályi beterjesztés híján egyelőre ez hallható ki a bejelentésből - mondta az RSM adószakértője Kósa Lajos sajtótájékoztatója után. Fekete Zoltán Titusz hozzátette: az eddigi befizetésekből visszajáró összeget a kormány feltehetően túlfizetésként fogja kezelni.

2017-ben a törvénymódosítás elfogadásáig 0%, utána 7,5% lesz az adó mértéke, ez az egész évre nézve csökkenést fog jelenteni. Ám 2018-ban ez a 7,5% már emelkedést jelent. Csak ott lehet arra számítani, hogy kevesebb adót kell fizetni, ahol a saját célú reklámok aránya magas volt az adóalap meghatározásakor.

Szakmai szervezetek: tönkreteszik a piacot

A Magyar Lapkiadók Egyesülete és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete közös állásfoglalásában ismét kifejezte súlyos aggályait a reklámadó várható hatásaival kapcsolatban. Továbbra is hiányolják a szakmai ágazati egyeztetést, és nehezményezik a piaci szereplőkkel való párbeszéd teljes hiányát.

Az iparág nyereségrátája közlésük szerint továbbra sem haladja meg az évi 2-3 %-ot, a reklámadó mértékének további növelése gyakorlatilag teljesen eltünteti a szektorban esetleg még termelődő nyereséget, ami további termékek megszűnéséhez, a szektorban működő vállalkozások számának csökkenéséhez, újabb létszámleépítésekhez vezet.

"A médiapiac hazai résztvevőire rendkívül negatív hatást gyakorol az adókötelezettség tervezett új mértéke. A megemelt adómérték szerinti adó döntően a tartalom előállítástól von el majd újabb forrásokat: az eddigi 100 millió forintos határ feletti 5,3%-os adómérték tervezett 7.5 %-ra történő emelésének következménye, hogy 2018-ban már másfélszer annyi reklámadót kell fizetniük az érintett médiavállalkozásoknak" - közölték.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Reklámadó - Kósa Lajos, parlamenti vita
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Reklámadó - Fekete Zoltán Titusz adószakértő
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást