Nyitókép: Pixabay

Óriási turbulenciába került a Boeing – a földön is

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2024. október 29. 12:02
Csaknem nyolcmilliárd dollár – ekkora mínuszban van a Boeing. A megroggyant amerikai repülőgépgyártó csak a sztrájk miatt hatmilliárdos veszteséget szenvedett el az elmúlt negyedévben, és valószínűleg még többet fog.

Lassan hatodik hete folyik a Boeing repülőgépgyártót megbénító sztrájk, és mivel a dolgozók a legutóbbi ajánlatra is nemet mondtak, tovább tart majd. A szakszervezeti tag dolgozók ugyanazon a napon szavaztak, amikor a cég közölte, hogy az elmúlt negyedéves vesztesége meghaladta a hatmilliárd dollárt. A dolgozók egy 35 százalékos béremelési ajánlatra, hétezer dolláros bónuszra és nyugdíjkedvezményekre mondtak nemet.

És hogy miért ilyen makacsok a kívülállók számára bőkezűnek tűnő ajánlatokkal szemben? Kommentátorok szerint a korábbi béralkutárgyalások tapasztalata miatt mélyen gyökerező bizalmatlansággal szemlélik a menedzsmentet.

Csakhogy a munkabeszüntetéssel a cég anyagi helyzete tovább romlik – így még kevesebb pénze lesz fizetésekre. A sztrájk nyomán szünetel a legtöbb repülőgép-modell, így a 737 MAX, a 777 és a 767 gyártása. Tőle függetlenül is veszteséget termelt a cég – de jóval kevesebbet –, gyengén teljesít ugyanis védelmi és űrhajózási ágazata. A januári ablakkiszakadási incidens vészesen csorbította a vállalat hírnevét.

A cég pénzügyi igazgatója, Brian West azt mondta ágazati elemzőknek, hogy az idén és jövőre is folytatódik a pénz felélése, aminek nyomán 1,7 százalékkal estek a Boeing papírjai a tőzsdén.

Kelly Ortberg, az ikonikus gyártó új vezérigazgatója azt mondta, hogy „alapvető kultúraváltásra” van szükség a cégnél, hogy kilábaljon a válságból. „Ez egy nagy hajó, eltart majd egy darabig az irányváltás, de amikor megtörténik, akkor ismét nagy lesz a potenciálja” – próbálta lelkesíteni a piacot. A konkrétumokról szólva pedig azt mondta, hogy javítani kell a védelmi ág és a 737 MAX-ot és a 777-est gyártó egységek teljesítményét.

West pénzügyi főnök pedig úgy értékelte, hogy a vihar ellenére a közeljövőben finanszírozni tudják a vállalat működését. Ezt szavai szerint „a piaci keresletre, a gyártási volumenre, a beérkező készpénzre, a kiadásokra és a likviditást javító intézkedések várható sikerére” hivatkozva mondta.

A jövő azonban azt hozhatja magával, hogy a Boeing kénytelen lesz eladni eszközállománya egy részét, miközben a dolgozói létszámát is leépíti. Erre utaltak a vezérigazgató, Ortberg szavai:

„Szerintem jobb, ha kevesebbet, de jobban csinálunk, mint többet, de nem olyan jól.”

A cégvezetés talpraállási terveit az is fékezné, hogy az ablakkiszakadási incidens után a felügyelőszervek limitálták a legyártható MAX modellek számát. De most még az ez után betervezett számot sem tudják tartani, mivel a korábban bejelentett elbocsátási tervek után sztrájkba kezdett a vállalat 33 ezer dolgozója. Még ha le is áll a bénító munkabeszüntetés, az ellátási láncok megszakadása miatt nehéz lesz gyorsan felfuttatni a termelést.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Továbbra is turbulenciában a milliárdokat bukó Boeing
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást