Nyitókép: Paulo Nunes dos Santos/Bloomberg via Getty Images

Elsüllyed a Titanic-gyár: „zátonyra futott” a brit hajógyártás büszkesége

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2024. szeptember 24. 20:38
Ahogy a balsorsú óceánjáró vízbe zuhant utasai, úgy most a Titanic megépítéséről híres cég is hosszú kapálózás után alámerül. A 163 éves Harland & Wolff nevű vállalat ismét csődöt jelentett, és ezúttal kétséges, hogy mentőövet dobnak-e neki.

Az észak-írországi Belfast a külvilág számára két dologról híres: a 20. század északír szektás villongásairól és az azt kísérő terrorról és arról, hogy ott építették az ikonikus és a tenger mélyén pihenő Titanic gőzöst. A város lakosai mindig is büszkén tekintettek a H&W égbe magasodó két sárga darujára, Sámsonra és Góliátra.

A hatalmas tengerjáró több mint száz évvel később is szedi az áldozatait. Nemcsak a tavaly nyári batiszkáf-katasztrófával (amikor egy milliárdos vállalkozó és négy vendége veszett oda), de azzal is, hogy gyártója, a Harland & Wolff kifogyott a pénzből és nem tud befektetőt találni, hogy folytathassa működését és fizesse a tartozásait.

A történelmi vállalat öt éven belül másodszor kért csődeljárást maga ellen. Legutóbb megmentették, de idén nyáron az új brit kormány nem volt hajlandó kezességet vállalni egy 264 millió dolláros hitelre. Ez nagy csapás volt, mert így a cég nem fért hozzá a jóval kedvezőbb kamatozású hitelekhez.

Pedig úgy tűnt, elkerüli a „jéghegy” – korábban a brit Királyi Haditengerészet leszerződött vele három új hajó gyártására.

A dolgozók egyelőre nem érzik a jeges szeleket – a csődeljárás lezárulásáig négy hajógyár tovább termel.

Köztük van az ikonikus belfasti, ahogy a hőskorban a világ nagy óceánjáróit építették, de nem tudni, mit hoz majd neki a jövő.

A Harland & Wolff – amely egykor Észak-Írország legnagyobb munkaadója volt – a 2019-es „kegyelem” ellenére nem tudott alkalmazkodni az új technológia támasztotta kihívásokhoz és ahhoz a helyzethez, hogy immár nagyon tőkeerős befektetőkre van szükség.

Az elmúlt pár évben – az olcsóbban termelő ázsiai riválisokkal folyó versenyben – ismét halmozódni kezdtek a veszteségek az 1300 embert alkalmazó cégnél. Júliusban felfüggesztették a papírjai tőzsdei kereskedését, miután nem nyújtotta be időben a könyvelést.

A végrehajtók most vevőt keresnek a cégre egyben, vagy egyenként, különböző egységeire.

Kérdés, hogy ki építi így meg a brit haditengerészet három hajóját, amelyet a belfasti cég a spanyol állami Navantia céggel közösen tervezett, alvállalkozóként.

Előfordulhat, hogy maguk a spanyolok veszik meg a belfasti hajógyárat (ebből olyan félelmek fakadtak, hogy Spanyolországba vándorol át a gyártás), és felmerült a Babcock International nevű brit védelmi cég neve is.

A brit kormány – szavakban – az mondja, hogy „kiterjedt munkát folytat”, hogy olyan megoldást találjon, amely „megvédi a munkahelyeket”. Közben azonban továbbra sem dob pénzügyi mentőövet – „ezeket a kihívásokat leginkább a piacon lehet megoldani” – mondta egy szóvivő.

A nagy kérdés: mi lesz a belfasti hajógyárral? Hipsztertanyává alakul át, vagy mégis maradhatnak a melósok?

A régen több tízezer embernek munkát adó telep egy részén már most is filmstúdió van – itt vették fel a Trónok harca egyes részeit.