Nyitókép: Pixabay

Váratlan fordulat a cseh nemzeti ital fogyasztásában

Infostart / InfoRádió - Kiss Balázs (Pozsony)
2024. augusztus 25. 15:36
Folyamatosan csökken az alkalmanként sört fogyasztók száma Csehországban – állapította meg a Cseh Tudományos Akadémia Szociológiai Intézetének részeként működő Közvélemény-kutató Központ.

A 2022-ben és 2023-ban mért értékek átlaga szerint a férfiak 79 százaléka, a nők 42 százaléka ivott legalább néha sört. Ezek a legalacsonyabb értékek a mérések 2004-es kezdete óta. Azóta a sörivók száma Csehországban a férfiak esetében 14 százalékkal, a nők esetében 18 százalékkal csökkent. A csökkenés minden csoportban bekövetkezett, mind életkor, mind iskolai végzettség szerint.

A felmérés eredménye szerint a sört fogyasztó férfiak hetente átlagosan körülbelül hét és fél korsó sört isznak, míg a nők valamivel több mint két korsót. „A tavalyi évre vonatkozóan elmondható, hogy a sörfogyasztók közül a férfiak 78 százaléka és a nők 40 százaléka legalább hetente kétszer iszik sört” – pontosított Jirí Vinopal, a kutatóközpont munkatársa. Hozzátette, hogy a sörfogyasztás gyakorisága minden korosztályban hasonló, csak a legfiatalabb, 18 és 30 év közötti férfiak és az egyetemi végzettségűek között vannak kisebb különbségek. Ők a többi férfihoz képest ritkábban isznak sört.

A kutatás arra is rámutatott egyúttal, hogy

a sör vitathatatlanul a cseh társadalom társasági itala.

Az emberek többsége gyakrabban iszik sört társaságban. Ez az arány az elmúlt tíz évben csökken, és egyre gyakoribb, hogy az emberek egyedül isznak sört. A kutatás azt is feltárta, hogy a férfiak legszívesebben a közvetlen közelükben található kocsmába, vendéglőbe vagy sörözőbe járnak. Emellett értékelik azokat a helyeket is, ahol hagyományos cseh ételeket szolgálnak fel. Ezzel szemben a nők inkább cukrászdákat és éttermeket látogatnak szívesen.

Bár a csehek hosszú ideje a világ legnagyobb sörfogyasztói közé tartoznak, a férfiak és nők véleménye erről eltér. Tavaly a férfiak 27 százaléka, míg a nők mindössze 8 százaléka volt erre büszke. Ezzel szemben a nők 25 százaléka és a férfiak 9 százaléka szégyenkezett emiatt.

Érdekes megfigyelés az is, hogy az elmúlt 20 évben eltűnt az a felfogás, mely szerint a cseh kocsma kifejezetten férfiak számára fenntartott környezet lenne. Tavaly már csak a válaszadók 1 százaléka nyilatkozott így. „A társadalmi aspektus háttérbe szorul, de a kocsma, mint olyan, egyre inkább szimbolikus és kulturális örökséggé válik, és más funkciókat is betölt. A válaszadók szerint a kocsmák is változnak” – tette hozzá Jirí Vinopal.

Tomás Slunecko, a Cseh Sörfőzdék és Malátagyárak Szövetségének elnöke szerint a csehek érzékelik a kocsmák színvonalának és minőségének javulását, szívesen látogatják ezeket a helyeket, és egyáltalán nem tartják őket a múlt maradványainak. A sorfőzdék elnöke szerint Csehországban a kocsmák a közösségi élet egyik központját jelentik, és gyakran az egyetlen olyan helyet az adott településen, amely alkalmas a társasági életre.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Váratlan fordulat a cseh nemzeti ital fogyasztásában
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást