„Az OECD tanulmányai szerint a mobiltelefonok korlátozás nélküli használata bizonyíthatóan rontja a gyerekek összpontosító képességét és ezáltal a tanulmányi eredményeiket” – indokolta a döntést Tomáš Drucker szlovák oktatási miniszter. „Az általános iskolák első, második és harmadik osztályában teljesen megtiltanánk a gyerekeknek a mobiltelefonok használatát az iskola területén. A negyedik évfolyamtól akkor lesz kivétel a tiltás alól, ha a mobiltelefonra szükség lesz az állami pedagógiai program szerinti oktatáshoz. A hatodik évfolyamtól a tanár is dönthet a mobiltelefon használatáról az oktatást elősegítő célokra” – tette hozzá a tárcavezető, aki a tiltás bevezetésének időpontját még nem pontosította.
A korlátozással a tárca azokra a riasztó adatokra reagál, melyek szerint a mobiltelefonok negatív hatással vannak a tanulók eredményeire és lelki egészségére. A miniszter rámutatott, hogy más országok is korlátozásokat vezettek be, például
- Nagy-Britannia,
- Franciaország és
- Svédország.
Tomáš Drucker elmondta, a tárca 200 millió eurót fordít az osztályok felszerelésének modernizálására. Olyan digitális technológiai fejlesztést hajtanak végre az általános és középiskolákban az uniós helyreállítási tervnek köszönhetően, amely javítja az oktatást, de nem rontja a diákok összpontosító készségét. A tárca kidolgozza a törvény és a vonatkozó rendeletek módosítását, és részletes útmutatót készít az iskoláknak a változások bevezetéséhez.
A korlátozás alól mentesülnek a különleges nevelési igényű gyerekek, ennek részleteit is kidolgozza a tárca.
Az általános iskola felső tagozatára vonatkozó rendeletek érvényesek lesznek a nyolcosztályos gimnáziumokra is.
A Középiskolák Diáktanácsa egyetért a mobiltelefonok általános tilalmának bevezetésével az általános iskolák alsó tagozatán. Viliam Dominik Ďuraš, a diáktanács elnöke elmondta, nem látják szükségét a középiskolai általános tiltásnak, az indoklás szerint például azért, mert a középiskolások zöme többnyire elég érett ahhoz, hogy megfelelően tudja használni az iskolában a mobiltelefont, és felelősségteljesen tudja alkalmazni a készüléket a tanulás során. A technológia hatékony és megfelelő használatát szerintük meg kell tanulni, hogy később, amikor már dolgozni fognak, megfelelően tudják használni a mobiltechnológiát.
„Minden iskolának megvannak az igényei és a sajátosságai, ezért a mobileszközök használatáról szóló döntést az iskola vezetésének kell meghoznia, és figyelembe kell venni a tanulók körülményeit és egyéni igényeit” – szögezte le a Középiskolák Diáktanácsa.