Nyitókép: MTI/Nemes János

Új határátkelő megnyitását tervezik Kárpátalján Magyarország felé

Infostart / InfoRádió - Simon Rita
2022. szeptember 23. 09:03
Évek óta nagy gondot okoz a kárpátaljai határátkelők túlterheltsége. Ahol kamionforgalom is van, azért sokszorozódik meg a várakozási idő, ahol viszont nincs, az oda „menekülő” autós és gyalogos forgalom miatt torlódik a sor. Nemrég a kárpátaljai ellenőrzőpontok rekonstrukciójáról, illetve új átkelők beüzemeléséről tárgyaltak.

A következő hónapokban új határátkelő nyílhat Ukrajna és Magyarország között – erről Viktor Mikita, Kárpátalja megyevezetője beszélt. A politikus az ukrán infrastrukturális miniszterhelyettessel és a magyar regionális és határ menti gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkárral egyeztetett erről.

A Nagypalád és Nagyhódos közötti ukrán–magyar határátkelőhely átadása már évek óta húzódik. Legutóbb 2021-ben volt napirenden a téma, azóta nem történt előrehaladás. A háború átírta a forgatókönyvet, sokáig nem foglalkoztak a kérdéssel, a probléma viszont nem oldódott meg. Az elmúlt időszakban azonban újra prioritást élvez az ügy.

Több kárpátaljai, magyarlakta településen is áldatlan közlekedési állapotok uralkodnak.

Az út szélén több kilométer hosszú sorban várakozó kamionok megnehezítik a forgalmat, arról nem is beszélve, mennyi szemetet és fekáliát hagynak maguk után. A Nevetlenfalu–Halmi, ukrán–román határ előtt rostokoló kamionsor vége olykor a 10 kilométerrel odébb lévő Tiszaújlak–Tiszabecs, ukrán–magyar határátkelőig ér, ahol általában szintén hosszú várakozási időre lehet számítani.

Miroszlav Bileckij megyevezető-helyettes korábban pedig arról számolt be, az ungvári szlovák–ukrán ellenőrzőpontnál mintegy 500, a csapi magyar–ukrán átkelő területén 300, az út mentén pedig több mint 600 jármű vesztegelt.

A Csap-Záhony közötti Tisza határátkelőn a kamionsofőrök olykor 10-12 órát vagy akár egy napot is kénytelenek sorban állni.

Előfordult már, hogy 70-150 kamion is vesztegelt a hidegben, 8-10 kilométeres sorokat idézve elő. Ez zavarja a helyieket, hiszen néhány nyergesvontató vezetője egész éjszaka járatja a motort, hangoskodnak, vagy beállnak a házak kapui elé, így a tulajdonos reggel a saját kocsijával nem tud kihajtani.

Az illetékesek a megoldást abban látják, ha új ellenőrzőpontokat nyitnak, a meglévők kapacitását pedig növelik.

Ukrajnából öt ponton lehet kilépni Magyarország felé. Ha megnyílna a hatodik, nagypaládi állomás is, esetleg hozzálátnának a Beregdéda–Beregdaróc ellenőrzőpont kiépítéséhez, lényegesen tehermentesítenék a már meglévő határátkelőket. Arról is szó esett, hogy módosítsák egyes ellenőrzőpontok munkarendjét, azaz a 12 órás nyitva tartás helyett éjjel-nappal működjön a határátkelő.