Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Drákói szigor jön Szlovákia útjain

Infostart / InfoRádió - Kiss Balázs (Pozsony)
2022. augusztus 3. 10:03
Augusztustól szigorúbb büntetések várnak a sofőrökre Szlovákiában. Akár a jogosítványuknak is búcsút inthetnek mindazok, akik vezetés közben telefonálnak vagy nem tartják be a sebességkorlátozást. A közúti közlekedésről szóló törvényt érintő változások más területet is érintenek. Eszerint fiatalabb korban is megszerezhető lesz a tehergépjármű és autóbusz vezetéséhez szükséges jogosítvány.

E hónap elejétől lépett hatályba az a jogszabály, amely szigorítja Szlovákiában a közúti közlekedésben kiszabható büntetéseket. A szigorítások egyike a vezetés közbeni telefonhasználatra vonatkozik. Augusztus 1-jétől súlyos szabálysértésnek minősül, ha valaki kihangosítás nélkül telefonál, vagy vezetés közben kezébe veszi és nyomkodja a telefonját. A paragrafus szerint, ha a rendőrök így kapnak rajta valakit, akkor az illető nem feltétlenül ússza meg csupán pénzbüntetéssel, hanem akár a jogosítványát is bevonhatják.

A kiszabható büntetés felső határa helyszíni bírság esetén 100-ról 150 euróra, közigazgatási eljárásban pedig 200-ról 300 euróra emelkedik.

„Ezért a szabálysértésért a vezetéstől is eltilthatják a sofőrt” – tájékoztatott a szlovák belügyminisztérium szóvivője. Zuzana Eliášová hangsúlyozta, megengedhetetlen és büntetendő a telefon vezetés közbeni használata. A tárca által közölt statisztikai adatok szerint 2022 első öt hónapjában 155 ezer olyan szabálysértést regisztráltak a rendőrök, melyet helyszíni bírsággal vagy közigazgatási eljárás keretében elintéztek.

Azok is nagyobb büntetésre számíthatnak, akik szeretik a száguldást. Zuzana Eliášová elmondta, helyszíni bírság esetén a gyorshajtásért kiszabható legsúlyosabb pénzbírság 250-től 800 euróig terjed, a közigazgatási eljárásban pedig 500-tól 1000 euróig. Azt a járművezetőt viszont,

aki egy év leforgása alatt több mint három alkalommal jelentősen túllépi a megengedett maximális sebességet, megfoszthatják a jogosítványától.

A belügyi tárca a szigorú intézkedésektől az utak biztonságának növekedését várja.

A közúti közlekedést érintő változások más területet is érintenek. 18 éves kortól kamiont,

21 éves kortól pedig autóbuszt is lehet már vezetni.

A korhatár csökkentése elsősorban a hiányzó teher- és személyszállító járművek vezetői hiányát hivatott pótolni. „A fiatal autóbuszvezetők az első két évben nem vezethetnének 50 kilométernél hosszabb szakaszon. A közlekedési vállalatok is oktatnák ezeket a fiatal sofőröket, hogy tapasztalatot szerezzenek” – egészítette ki Roman Mikulec szlovák belügyminiszter.

A pozsonyi Új Szó napilap azt is hozzáfűzi, hogy a módosítás véget vet bizonyos kivételeknek is, melyek a koronavírus-járvány miatt léptek érvénybe. Megszűnik például

  • az egyes okmányok érvényességi idejének meghosszabbításának felfüggesztése, illetve
  • a jogosítvánnyal kapcsolatos rendszeres orvosi vizsgálat mellőzése azok esetében, akik már betöltötték a 65. életévüket.

Az ukrán autókról sem feledkeztek meg a törvényhozók: ezentúl a gépjárművek műszaki vizsgáját már Szlovákiában is elvégezhetik, nem kell visszatérniük Ukrajnába az igazolás miatt.