Nyitókép: MTI/EPA/Ole Berg Rusten

A WizzAir is szorongatja a szárnyaszegett SAS-t

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2022. július 6. 19:52
Túléli-e a skandináv légitársaság a pandémia utáni váratlan nehézségeket? A SAS több száz pilótája kezdett sztrájkot, ami utasok tízezreit érinti, és a cég főnöke szerint dolgozói „sokkoló módon nem értik”, hogy a vállalat létét kockáztatják. Aztán jött a csődvédelemről szóló bejelentés.

Ha másra nem, arra büszke lehet a dán, norvég és svéd nemzeti légitársaságnak számító SAS főnöke, hogy „próféta”. Anko van der Werff, a cég elnök-vezérigazgatója a hét elején mondta azt, hogy a pilóták „nagyon nem fogják fel, milyen kritikus helyzetben van a vállalat”. Emellett mély sajnálatát fejezte ki a sztrájk által érintett körülbelül 30 ezer utasnak, akik „nyaralásról álmodoztak és jegyeket foglaltak le maguknak és szeretteiknek”.

Miközben a zúgolódó személyzet már június második hete óta fenyegetett sztrájkkal, amit aztán most meg is indított, a céget másik oldalról a magas költségek és a diszkont légitársaságok helyezték nyomás alá: például a WizzAir, a RyanAir és a Norwegian.

A szakszervezetek szerint a céget éveken át félremenedzselték, ezért a vezetőség lemondását és új menedzsment felállítását követelnek, valamint jobb bért és munkakörülményeket. Az egyik fájó pont az, hogy a cég új pilótákat akar felvenni leányvállalataihoz, a SAS Linkhez és a SAS Connecthez, és nem akarja visszavenni a pandémia idején elbocsájtott pilótákat.

A vezérigazgató szerint viszont a tiltakozás végzetes lehet. „A sztrájkról szóló döntés felelőtlen magatartás a szakszervezet részéről, rosszul hat a cég pénzügyi helyzetére és ha sokáig tart, akkor súlyos következménye lehet” – mondta még.

Nos, nem tartott sokáig: kedd délután jött a hír, hogy

a SAS az Egyesült Államok törvényi lehetőségeit kihasználva csődvédelmet kért.

Az amerikai csődtörvény 11. fejezete alapján történő csődeljárás egy amerikai szövetségi bíróság védelme alatt lehetővé teszi az adott vállalat pénzügyi átszervezését. Ezt általában akkor veszik igénybe, amikor még van esély a bedőlés elkerülésére. Erre az időre jegelik a céggel szembeni pereket és követeléseket, viszont a részvényárfolyama a nullára esik. Az, hogy nem otthon, például Svédországban jelentették be a csődközeli helyeztet, tudatos volt, árulták el a cégnél.

Mindezt nem jelenti azt, hogy a SAS leállna, épp ellenkezőleg, a járatok – ha lesz pilóta, aki vezesse a gépeket – továbbra is elindulnak.

Van der Werff közben bedobott egy „na-én-megmondtam”-ot: „a sztrájk felgyorsította a dolgot. Világosan megmondtuk, hogy ez bekövetkezhet... a lényeg: a cég nem csődbe ment, hanem csődvédelemért folyamodott” – tette hozzá.

A SAS pilótaszakszervezete dühösen reagált. A vállalatcsoport „tavaly novembertől mostanáig húzta az időt a tárgyalások kérdésében és sohasem akart alkut kötni a pilótákkal” – közölte vezetőjük, Roger Klokset. A cég közben jelezte: azok az utasok, akiknek törölték a járatát, általában vagy visszatérítést kaphatnak, vagy átirattathatják a jegyüket. A főszezon miatt azonban utóbbira nagyon kevés az esély.

A pandémia után nyomás alá került légi ágazat gondjait beszédesen jelezte a Lufthansa múlt heti hosszú körlevele is, amelyben lehetséges nyári fennakadásokra figyelmeztette utasait.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
A WizzAir is szorongatja a szárnyaszegett SAS-t
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást