Nyitókép: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images

Sokba fájhat a brit lakosságnak a nagy „zöldülés”

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2022. január 23. 19:24
A Shell megnyitotta Londonban első kizárólag elektromos autókat kiszolgáló töltőállomását. Bár a briteknél nagyon felpörögtek az ilyen kocsik eladásai, gondok lehetnek a töltéssel, és hogy kötelezhetik az ingatlantulajdonosokat: drága pénzen telepítsenek töltőt.

Leszerelték a benzinkutat, felszerelték az elektromos töltőkutat – ez történt London elegáns Fulham negyedében, ahol a Shell a múlt héten mutatta be új létesítményét. A Shellt, más fosszilis energiacégek mellett keményen támadják a klímaaktivisták, így a cég igyekszik demonstrálni, hogy elkötelezte magát a zöld energia mellett.

Az eseményt Kapitány István, a vállalat mobilitásért felelő globális alelnöke úgy kommentálta: „Az elektromos járművek vezetői gyors és kényelmes töltési élményt akarnak, és mi Fulhamben ezt akarjuk kínálni”.

A kocsik töltése és a pontokhoz való hozzáférés jelenti az új technológia „Achilles sarkát” és a benne rejlő nagy üzleti lehetőséget is. Egyelőre azok az elektromos kocsi tulajdonosok járnak jól, akik a házuk előtt található és hozzájuk tartozó magánterületen tudják tölteni járműveiket. Nekik nincsenek olyan gondjaik, mint annak a londoni lakosnak, aki egy Lidl parkolóban fizetett a töltésért – hogy aztán a kiszervezett parkolóvállalat megbüntesse, mert nem igazolta blokkal, hogy vásárolt az élelmiszerláncban. Nem is tudott volna, mert nyitás előtt töltött, de arról, hogy korlátozva volt az elektromos töltőállomáshoz való hozzáférés, nem volt semmilyen információja.

Közben a briteket tavaly nyáron figyelmeztették, hogy az elektromos hálózat túlterhelése, illetve az áramszünetek elkerülése miatt „fejadagokat” vezethetnek be, vagy a kocsik éjszakai töltésére ösztönzik a tulajdonosokat. (Mindez megint azoknak kedvez, akik a házuk előtt töltenek. Az állomásokon többe kerül a töltés a 20 százalékos hozzáadott áfa miatt, míg az otthoni töltés brit áfája 5 százalék.)

Egy kormánytanulmány szerint ha nem sikerül meghonosítani az „okos töltőpontok” rendszerét, azaz az olyan pontokat, amelyek akkor kezdenek tölteni, amikor az nem terheli túl a hálózatot, akkor további pénzeket kell költeni a hálózat fejlesztésére, és „a költségeket végül maguk a fogyasztók viselik majd”.

Az egyik ilyen költség az otthoni elektromos rendszer korszerűsítése.

Egy új törvény szerint a „jelentős felújításon áteső” ingatlanokba is kötelező lesz ettől az évtől töltőpontot szerelni, nem csak az új építésűekbe, ami akár 340 ezer forintnyi összeget is jelenthet a tulajdonosoknak. Akinek nagyobb a családja, még nagyobb költségekbe verheti magát. A Telegraph című lap január eleji cikke szerint egy walesi férfinek például az áramszolgáltatója 6 millió forintos összeget említett, hogy két elektromos kocsit és a környezetbarát hőpumpát elbíró rendszert kaphasson.

Mindeközben – az új belső égésű kocsik 2030-ban életbe lépő eladási tilalma előtt – kampány folyik a szigetországban egyrészt a fosszilis üzemanyagok végéről álmodó klímaaktivisták szlogenjeiket hangoztató önkormányzatok, másrészt a drága elektromos kocsikat kínáló cégek részéről, hogy az emberek vagy váltsanak elektromos autóra vagy gyaloglásra, kerékpározásra és tömegközlekedésre.