Nyitókép: MTI/EPA/Jason Szenes

Tidal: Jay-Z nemcsak millókat kaszált, hanem forradalmasíthatja a digitális tartalomvásárlást

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2021. március 19. 16:43
A Tidal nevű zenestreaming közelmúltbeli eladásával megváltozik a módja, ahogy a zenészek díjazást kapnak a dalaikért. Jay-Z, a hiphop világának első milliárdosa március elején adta részesedését Jack Dorsey-nek, a Twitter társalapítójának.

A koronavírus-válság és a Twitter politikai csatározásai közepette elsikkadt az a hónap eleji hír, hogy Jack Dorsey, a közösségi médium társalapítója rátette a kezét a Tidal nevű zenestreaming szolgáltatásra.

Dorsey a hiphopcézár Jay-Z részesedését szerezte meg egy közel 300 millió dolláros ügyletben. Ennek részeként Jay-Z beülhet a Dorsey alá tartozó Square mobil fizetési szolgáltatócég igazgatótanácsába.

A riválisokkal szemben sokkal tisztább hangminőségéről ismert, de szűkebb katalógussal bíró Tidal többi sztártulajdonosa (így például Jay-Z felesége, Beyoncé, Madonna és Rihanna) megtartja a részesedését.

Sokan feltették a kérdést, ugyan miért lép szövetségre egy zenei streaming és egy mobilfizetési cég? – írta Dorsey a Twitteren. Majd meg is adta a saját válaszát: „mert ez módot ad a zenészeknek a megélhetésük biztosítására”.

A szövetség új lehetőséget kínál arra, hogy a zenészek közvetlenül a rajongóknak adják el – esetenként teljességgel exkluzív – műveiket, hangzott el az Ambrosia For Heads nevű hiphop kulturális portál podcastjában.

Itt is felbukkan a blokklánc-technológia

A Tidal már eddig is ismert volt arról, hogy bőkezűbben honorálja a hozzá tartozó művészeket, mint például „nagy testvére”, a Spotify. Jay-Z például 2017-ben két évre el is távolította zenéit a Spotifyról.

A Square – amely kis cégeknek nyújt pénzügyi szolgáltatásokat – a Spotify jutalékrendszerével szemben lehetőséget teremt arra, a rajongók közvetlenül az előadóknak küldjenek digitális úton pénzt. Hogyan lesz ez lehetséges és mire jó?

Dorsey és Jay-Z nemrég 25 millió dollárt fektetett a bitcoin fejlesztésébe. Ez pedig megnyithatja az utat az előtt, hogy a mobilfizetési szolgáltató segítségével a zenészek úgynevezett NFT digitális tokenek útján kriptovalutáért árulhassák majd a műveiket.

A vásárlók cserébe a csak digitális formában létező alkotásnak a blokklánc-jegyzékben tárolt és általa hitelesen igazolt, exkluzív tulajdonosai lehetnek.

Egyes NFT-k exkluzív online koncert- vagy VIP-hozzáférést biztosíthatnak a művészhez.

A Kings of Leon rockzenekar például NFT útján tervezni árusítani következő albumát.

Az Ambrosia For Heads megjegyzi, hogy az új rendszer „pandémiabiztos” lehet – emlékeztetve arra, hogy a világjárvány miatt leálltak a koncertek és fesztiválok. Az utóbbi hónapokban egyes előadók már kísérleteztek online koncertekkel.

Az egyre izmosabb üzleti befolyást kiépítő Jay-Z korábban emlékezetes módon azt mondta: „nem fogok veszíteni”. Egy luxusmárkája korábbi eladása és a Tidal–Square-fúzió nyomán nemcsak a milliókat lapátolja a széfbe, hanem úgy tűnik, a kultúrafogyasztási szokásainkat megváltoztató digitális trend élvonalában is marad.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Tidal: Jay-Z nemcsak millókat kaszált, hanem forradalmasíthatja a digitális tartalom vásárlást
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást