A cseh képviselőház első körben rábólintott, hogy a nagy internetes óriásokra digitális adót vessen ki Prága. Elemzők szerint várható, hogy a jóváhagyási folyamatot teljes egészében végigviszik, és így állami bevételekre tehetnek szert az olyan multinacionális vállalatok reklámbevételeinek megadóztatásával, mint a Facebook és a Google.
A prágai kormány számításai szerint
a 750 millió eurót meghaladó forgalommal bíró informatikai cégek megadóztatása évi 200 millió euróval gazdagíthatja az állami költségvetést.
Ezt úgy tudják elérni, ha 7 százalékos adókulcsot vetnek ki az óriáscégekre. Ez a 7 százazlék például jóval magasabb annál, mint amennyit Franciaországban kell adózniuk az IT-óriásoknak. Párizs ugyanis 3 százalékban határozta meg a digitális adó nagyságát, ami az amerikai fél nemtetszését váltotta ki. Washington válaszul azzal fenyegetőzött, hogy vámot vet ki a francia termékekre.
Ennek ellenére
a cseh kabinet nem tart az amerikai ellenlépésektől.
Alena Schillerová pénzügyminiszter kijelentette: nem fél attól, hogy az Egyesült Államok megtorló intézkedéseket tesz a prágai kormány által bevezetni tervezett digitális adó miatt. A tárcavezető hozzátette, amennyiben ez bármely európai ország esetében mégis megtörténne, a konfliktust az Európai Bizottságnak kellene kezelnie.
Az ellenzéki oldalon álló, Polgári Demokratikus Párt színeiben politizáló Ján Skopeček szerint Csehország ráfázhat az informatikai multik megadóztatására. „Illúzió azt gondolni, hogy a pénzügyminisztérium által bevezetni tervezett digitális adót szó nélkül hagyná az Egyesült Államok” – fogalmazott az ellenzéki képviselő.
Egy cseh televíziónak nyilatkozó nagyvállalkozó, aki termékei javát az államokba exportálja szintén azt mondta, olyan információja van, hogy Washington tud a csehek szándékáról. „Mindezt az amerikai nagykövettől tudom, ezért komolyan kell vennünk az egészet” – fogalmazott Zbynek Frolík.
Az Európai Unió 2018-ban már próbálkozott
egy uniós szintű digitális adó bevezetésével, a tagállamokkal azonban nem jutott egyetértésre.