Nolan Theisen: Szlovákiának árthat leginkább az Északi Áramlat 2

Infostart
2017. április 5. 15:04
Oroszország az Európába irányuló gázszállítás terén minél hamarabb meg akarja kerülni Ukrajnát. Erre szolgálna az Északi Áramlat 2 gázvezeték, amely azonban megosztja az Európai Uniót. Míg az északi tagállamok számára előnyös lenne, a közép-európai országok veszítenének rajta, leginkább Szlovákia.

Nolan Theisen, a Globsec biztonságpolitikai fórum energetikai programjának vezetője úgy véli, a V4-ek közül az Északi Áramlat 2 gázvezeték elsősorban Csehország számára jelent előnyt. Bár korábban Prága is csatolta aláírását a projektet ellenző levél végére, a valóságban nincs olyan gazdasági indok, amely miatt blokkolnia kellene a vezeték kiépítését. Csehország ugyanis az elmúlt évben semennyi Szlovákiából származó földgázt sem fogyasztott el. „Szlovákia viszont központi fekvése miatt sokat veszíthet a tranzitdíjakon” – figyelmeztet Theisen.

Szlovákia igyekszik felkészülni a kedvezőtlen helyzetre. A szlovák gázvezetéket üzemeltető Eustream vállalat egy új, Eastring nevű gázvezeték kiépítését szorgalmazza, amely összekötné Nyugat-Európát a Balkánnal, az ország emellett a Vaján-Ungvár gázvezetéken keresztüli fordított irányú gázáramláson is keres, melynek napi kapacitása több mint 40 millió köbméter. Nolan Theisen szerint azonban politikai szempontból érzékeny kérdés az említett projekt.

„Elsősorban politikai projektről van szó, mert a Barátság gázvezeték négy fő gázcsöve nem teszi lehetővé a fordított irányú gázáramlást, a Gazprom nem engedélyezi azt. Ezért csak korlátolt fordított irányú gázáramlásról beszélhetünk, a kapacitás körülbelül 25 százalékáról” – nyilatkozta Theisen. Mint mondta, Szlovákia ezért csak a kisebb gázvezetéken keresztül és korlátozott mennyiségben szállíthatja a gázt Ukrajnába. „Ezért is lesz nehéz a jövőben pótolni a tranzitdíjakból származó körülbelül 750 millió eurót” – magyarázza a szakember.

A tervek szerint az Északi Áramlat 2 gázvezetéket 2018 első negyedévében kezdik majd építeni. A társaság összes részvényét a Gazprom holland leányvállalata birtokolja. „Üzleti szempontból érthető, hogy a Gazprom meg akarja kerülni a tranzit államokat és egyenesen Németországba akarja szállítani a gázt, ami Európa legnagyobb, és legfontosabb piacát képezi” – tette hozzá Nolan Theisen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!