25 ezer Tesla S típusú autó rendszerét vizsgálja az Egyesült Államok Szövetségi Közúti Biztonsági Hatósága – azt követően, hogy meghalt egy Tesla-vezető, akinek kocsija Autopilóta módban haladt az úton.
A hatóság szerint meg kell vizsgálni az automata vezetési rendszereket. Ez az első lépés azelőtt, hogy egy modellt nem biztonságosnak nyilvánítsanak.
A tragikus baleset május 7-én történt, Floridában. Az előzetes vizsgálat szerint a Tesla egy traktor által vontatott utánfutóba csapódott, amikor az balra kanyarodott egy kereszteződésben.
Felmerült, hogy az automata irányítórendszer nem vette észre időben a manővert.
A Tesla közleménye szerint az S-modellek eddig 130 millió mérföldet tettek már meg Autopilóta módban és egyelőre ez az egyetlen haláleset.
„Sem a vezető, sem az Autopilóta nem vette észre a fehér utánfutót az erős fényben és így nem aktiválódtak a fékek”.
A közlemény szerint az utánfutó magassága ritka körülményeket teremtett: a Tesla átcsúszott alatta, és a tréler alja betörte a kocsi szélvédőjét.
A cég – a jobbára technológiai tartalmú közleményben - azzal védekezett, hogy az Autopilóta rendszer „egyre jobb, de még nem tökéletes. A vezetőnek felügyelnie kell működését, még akkor is, ha az Autopilóta csökkenti a vezető terhelését és így statisztikailag jelentősen növeli a közlekedés biztonságát”.
A hírt követő órákban közel 3 százalékkal estek a Tesla Motors cég részvényei. Csütörtök este egy papír 206 dollárt ért.
A technológiai cégnek ugyanakkor nemcsak a baleset tett rosszat. A Street Ratings nevű kockázatelemző alacsony, D+ besorolást adott a vállalatnak. Az ok, a visszaesett bevétel, magas adósság és alacsony pénzforgalom.
A Street „agresszívnek” és a „Szilikon-völgyre jellemző tudatúnak” nevezi a céget. Idéz egy Volvo-mérnököt, aki szerint a Tesla olyan benyomást kelt, hogy rendszerei többre képesek és ezért hamis biztonságérzetet adnak a vezetőknek.
Bertel Schmitt autós újságíró pedig megjegyezte: „az autóipar aggódott, de a Tesla nem”.
A drága presztízsautóiról ismert Tesla emellett agresszív növekedési stratégiát célzott meg, amivel már a hagyományos autógyártókat fenyegeti: tavaly még 50 ezer kocsit szállított csak le, két év múlva már félmillió a cél.