Egyfajta modern Canossa-járáshoz is lehet hasonlítani: a technológiai világ egyik nagyhatalmú vezetője személyesen lobbizik azért, hogy ne szorítsák ki a piacról.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója Pekingbe utazott, hogy ott személyesen próbálja ki cége legújabb nagyberuházását: az Uber taxis-alkalmazás ellenében létrehozott helyi fejlesztésű Didit.
Cook a Didi Csucsing nevű appot használva hívott magának taxit – ebbe a cégbe fektetett nemrég 1 milliárd dollárt a vállalat, mintegy jelezve azt, hogy mennyire elkötelezett Kína és a kínai piac iránt.
Az út azért is tűnik Canossa-járásnak, mert az utóbbi időben több csapás is érte az Apple-t a helyi piacon: elvesztette az iPhone márkanév kizárólagos használati jogát, korlátozták számára az iTunes online áruházban Kínában eladható tartalmat és az erős kínai konkurens márkák jóvoltából visszaestek az iPhone mobilok eladásai.
Erre jött még a nagybefektető, Carl Icahn sokkoló döntése, amikor a pénzember a kínai komplikációkkal magyarázva megszabadult összes Apple-részvényétől.
A kínai úttal kapcsolatban Cook igyekezett elkerülni a médiát, de annyi kiderült, hogy meglátogatta a pekingi Apple-áruházat, majd az Apple platformján is futó, vezető kínai alkalmazások alapítóival találkozott.
Ezek között van a Didi Csucsing, Kína elsőszámú taxis alkalmazása. Ez a program annyira népszerű, hogy még az Uber sem tudta aláásni pozícióját: a megosztásos alapú taxis utazások 80 százalékát továbbra is ezen az alkalmazáson keresztül rendelik a kínaiak és a céget 25 milliárd dollára értékelik.
A vállalat az Egyesült Államokban partnerségre lépett az Uber konkurensével, a Lyft-tel, így az Amerikába látogató kínai utazók a Didi-alkalmazáson keresztül hívhatnak Lyft-taxit.
Miért éri meg Cook-nak Canossát járni Kínában? Mert ez a világ legnagyobb okostelefon-piaca. Az új partnerséggel sikerült megerősíteni az országban az Apple úgynevezett „ökorendszerét” és az Apple Pay mobilos fizetési rendszert is. Ez már közvetlenül a hatalmas kínai tech-birodalom, az Alibaba fizetési rendszerével rivalizálna.
Kommentátorok megjegyzik: az Apple nagyon ritkán vásárol részt más vállalatokban és gyakrabban egy az egyben megveszi azokat. A Didivel létrehozott partnerség valószínűleg autós szoftvere, a CarPlay fejlesztésében is segítheti – hírek szerint a cég 2019-ben már saját autót akar a piacra dobni.