A sörpiacot nem érintette a válság

Infostart
2012. szeptember 4. 20:30
Egyre nő az igény a sörre Latin-Amerikában, Kínában és Afrikában - egyre jobban megy a nagy sörgyáraknak. Úgy tűnik, az ágazatot nem érintette a pénzügyi válság.

Afrika, Ázsia és Latin-Amerika szomjazik a sörre, ami jól jön a nagy nemzetközi cégeknek. A 2008-as hitelválságot követő gazdasági válság véget vetett a nagyvállalati fúziók korának, de erről valamiért nem szóltak a söriparnak - jegyzi meg a Guardian. A világ nagy sörgyárai továbbra is nagy ütemben terjeszkednek és építik birodalmaikat.

A Heineken most szerzett engedélyt arra, hogy megvegye az Asia Pacific Breweries gyártót, a népszerű thai Tiger sör előállítóját. Az ár szerény 6 milliárd euró. Két évvel ezelőtt a mexikói Sol gyártóját, a Femsa Cervezát vásárolta fel, még nagyobb pénzért.

Közben bevásárlókörúton járt a SABMiller, a Pilsner Urquell, a Grolsch és a Peroni gazdája is, amely a Foster'st illesztette be gyűjteményébe 10,5 milliárd euróért.

Négy évvel ezelőtt, a válság kezdetén két nagy gyártó 33 milliárd dolláros ügylet során egyesült. Az Aheuser-Busch és az InBev egy tető alá hozta a Budweiser, a Becks, a Stella és a Hoegaarden márkákat.

Az, hogy a Heineken a feltörekvő piacok felé fordult, nem meglepetés. A Kínában, Afrikában és Latin-Amerikában megindult vagyonosodás nyomán Európa és Észak-Amerika jelentősége kezd visszaszorulni. A Just-Drinks ágazati portál szerint 2016-ra a feltrörekvő piacok adják majd a világ sörfogyasztásának 72 százalékát. Afrika hamarosan nagyobb piac lehet, mint eddig a fejlett világ volt. A SABMiller a múlt héten nyitott meg egy többmillió dollárért épült sörüzemet Nigériában.

A legnagyobb piacbővülést azonban Kínában tapasztalták. Húsz évvel ezelőtt a kínaiak alig nyúltak sörhöz, 2001-ben 15, tavaly pedig már 30 liter volt az éves fejenkénti átlagfogyasztás.

A kínaiak maguk is sörhatalomnak számítanak az éttermekben kapható Tsingtao sörrel. Az InBev kilenc éven belül hatszoros bevétel-növekedésre számít Kínában. A Heinekennek pedig annyira fontos volt az ázsiai ügylet, hogy még rá is ígért eredeti ajánlatára, hogy kivásárolhassa partnerét.

A Guardian idézi Szilágyi Zsuzsát, az Euromonitor International elemzőjét, aki megerősítette: az ügylet nagyon fontos a Heinekennek, mert a cég eddig nem volt jelen Ázsiában. Mindeközben az európaiak sörözési szokásai változnak: bár még többet isznak, mint a kínaiak, de egyre inkább az egyedi, különleges söröket és nem a tömegmárkákat keresik.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást